Van de hemel in de hel

Woensdag, 20 mei, 2020

Geschreven door: Jo Claes
Artikel door: Karin Teirlynck

Weer een delicieus verhaal neergezet

[Recensie] We verlaten Leuven voor even, want Jo Claes neemt ons mee op een korte trip naar Italië. Hoofdinspecteur Thomas Berg heeft een groepsreis cadeau gekregen naar Verona. Nu is een groepsreis niet echt zijn ding, maar een gegeven paard mag je niet in de bek kijken. Al vrij snel wordt duidelijk dat de gids van de groep niet echt zijn beste vriendin zal worden, dus besluit Berg dat hij beter zelf op pad kan gaan. Als hij op een avond op een terrasje koffie wil bestellen, ziet hij twee dames op hem afkomen. Hij herkent hen als de twee ‘single’ dames van zijn groep, Karin en Emmeline. Ook zij komen – net als Berg – uit Leuven. Emmeline lijkt wat afwezig, maar al snel wordt duidelijk dat zij sinds enkele dagen haar man niet kan bereiken.

Ondertussen wordt in Leuven het lijk van een man gevonden die op gruwelijke wijze om het leven is gekomen. Terug in België gaat Berg van het vliegveld rechtstreeks naar de plaats delict. Zou er een verband zijn met de verdwijning van Emmelines man en de dode? Berg staat voor een gecompliceerd onderzoek waar hij kop noch staart aan krijgt.

Wie Jo Claes volgt weet dat de man een diepe interesse heeft in mythologie, hagiografie (biografie van een heilige) en iconografie (studie van het historische portret). Hij etaleert dit in zijn verhalen en dat is ook nu niet anders. De info zit mooi verweven in het verhaal en op die manier deelt hij zijn kennis zonder dat het betweterig overkomt. Met deze weetjes werkt de auteur meestal naar de plot toe. Elk detail, elke zin is van belang in zijn boeken en dat begint bij de cover. Ook deze keer geeft die exact weer wat er zich afspeelt in het verhaal.

In Van de hemel in de hel neemt Claes je mee naar Verona en Padua en krijg je de meest bijzondere bezienswaardigheden voorgeschoteld. Met passie vertelt Claes – door de ogen van Berg – over de fresco’s van Giotto, Dante’s Divina Commedia, Shakespeare’s poëzie en niet te vergeten ‘Shakespeare in love’, een romantische dramafilm die een belangrijke rol speelt.

Geschiedenis Magazine

Zoals altijd schrijft Jo Claes zeer onderhoudend. Zijn personages zijn zo uitgewerkt dat je je kunt inleven. Dit zorgt ervoor dat het verhaal blijft boeien. Bovendien schrijft Claes erg beeldend. Je volgt het onderzoek mee vanuit je leesplek, want als lezer moet je totaal geen moeite doen om alles als in een film voor je te zien. Berg – maar ook de andere personages – zijn heel menselijk neergezet en dit zorgt ervoor dat je zaken herkent en het geheel erg natuurlijk overkomt.

Ondertussen kent de ‘Thomas Berg’-lezer de nukken en deugden van deze Leuvense inspecteur. Hoe hij zich kan vastbijten in een zaak en dit ook van zijn inspecteurs eist, maar ook zijn liefde voor opera, wijn en orchideeën. Het feit dat hij zijn eigen potje kookt en het in de liefde maar niet wil lukken is een terugkerend fenomeen dat Berg maakt wie hij is en hem geliefd maakt bij ondergetekende.

Claes heeft met Van de hemel in de hel weer een delicieus verhaal neergezet. Geen actie, geen nagelbijtende spanning, maar een ingenieuze puzzel die – hoe ingewikkeld het ook is – door Berg wordt opgelost. Ik kijk al uit naar een volgende Berg. Van de hemel in de hel is zijn 5 sterren meer dan waard!

Voor wie de klok slaat

Van de hemel in de hel

Een tragisch verhaal