Van hart tot hart

Zondag, 13 november, 2022

Geschreven door: Dalai Lama
Artikel door: Piet Halma

Een gesprek over hoop en liefde voor onze planeet tussen de Dalai Lama en een panda.

[Recensie] De Dalai Lama spreekt nog altijd tot de verbeelding. Zijn zachtaardig, charismatisch en licht filosoferend imago heeft geleid tot een grote hoeveelheid boeken. Het boek van vreugde, De Kracht van het goede en Het zaadje van compassie, zijn naast zijn biografie een paar opvallende titels. De meest recente Dalai Lama-uitgave kreeg als titel mee Van hart tot hart. Nu eens met weinig tekst en des te meer fraaie illustraties die gedachten over ‘onze relatie met de planeet’ moeten ondersteunen.

De Dalai Lama’s oorspronkelijke naam is Tenzin Gyatso. Op jonge leeftijd werd hij herkend als de 14e Dalai Lama, een titel die naam geeft aan de hoogste spirituele leider van het Tibetaans boeddhisme. Geboren in 1935 is hij nu op hoge leeftijd nog steeds actief om zijn gedachten met een breed publiek te delen. In 1989 werd hij geëerd met de Nobelprijs voor de vrede.

Natuurrampen
Het verhaal is simpel en snel verteld. In de residentie van de Dalai Lama in Dharamsala, India, klopt een ongewone bezoeker op de deur. Het is een panda, van wie we net via fraaie tekeningen hebben geleerd dat deze de vele natuurrampen die de wereld teisteren aan het ontvluchten is. “Door menselijk verbruik, bevolking en technologie hebben we nu het stadium bereikt waarin Moeder Aarde onze aanwezigheid niet langer kan verdragen”, lezen we op de openingspagina. De Dalai Lama, in het boek consequent aangeduid als Zijne Heiligheid, onderbreekt zijn ochtendmeditatie om de verontruste panda te begroeten die vele kilometers heeft gereisd om hem te zien en te spreken. Samen besluiten ze een wandeling te maken door de natuur en wat daar van is overbleven.  “Wanneer je tijd doorbrengt in het bos en je hoort de vogels zingen dan voel je je goed van binnen”. Samen bespreken ze in de schaduw van de Himalaya grote en kleine zaken, maar vooral de toekomst van onze planeet. “Uiteindelijk draagt ieder individu de verantwoordelijkheid om onze wereldwijde familie in de juiste richting te helpen leiden. Enkele goede wensen zijn niet genoeg; we moeten verantwoordelijkheid nemen”.

Al met al een  prachtig boek, eenvoudig in zijn aanpak, aantrekkelijk om te door heen te bladeren en je te laten inspireren. De illustraties zijn van Patrick McDonell, een tekenaar wiens cartoons in meer dan 700 kranten, waaronder Het Parool, het licht zien.

Foodlog