Van slag

Vrijdag, 18 september, 2020

Geschreven door: Suzanne Peters
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Het boek is intrigerend, spannend en romantisch

[Recensie] Als Evi met haar mountainbike onderweg is, komt ze onverwacht ten val doordat ze in botsing komt met een loslopende hond. Ze heeft behoorlijk veel pijn aan haar voet en omstanders besluiten een ambulance te bellen. In het ziekenhuis wordt geconstateerd dat Evi een gecompliceerde botbreuk heeft en geopereerd moet worden aan haar voet. Dit is voor haar een enorme tegenslag, ze is namelijk bezig met een sportopleiding en ze hoopt dat ze na de operatie weer snel aan de slag kan. Evi heeft na de operatie hierover een gesprek met haar schoolhoofd. Ze heeft veel lessen gemist tijdens haar herstel en hij vindt het slimmer om het volgende jaar vers aan de opleiding verder te gaan en het huidige schooljaar niet verder af te maken. Evi voelt zich hierdoor van slag, maar begrijpt de beslissing van de school. Evi gaat aan het werk als zwembadmedewerker. Haar opleiding heeft haar aanbevolen bij het zwembad. De functie past namelijk perfect bij het traject dat Evi gaat volgen: zorgen dat ze nog steeds met sport bezig blijft, al is het op een andere manier dat ze had gewenst. Tijdens haar werk ontmoet Evi een van de personen die haar heeft geholpen na haar val, Paul. Hij is één van de twee aantrekkelijke mannen die Evi eerder het zwembad binnen zag komen. Evi vindt Paul erg aardig, maar ze is vooral onder de indruk van zijn vriend Mick. Het gevoel lijkt wederzijds te zijn.

Steven is met zijn vrienden wat drinken in een kroeg en ziet een mooi meisje binnenkomen. Ondanks zijn verlegenheid spreekt hij haar aan en al gauw blijkt het tussen hem en het meisje goed te klikken. Hij gaat met haar mee naar haar huis, ze woont nog bij haar ouders. Ze hebben samen een erg leuke avond en besluiten met elkaar naar bed te gaan. Helaas eindigt de avond in een nachtmerrie voor Steven.

Steven wordt thuis door zijn vriend wakker gebeld met slecht nieuws. Christina, het meisje waar hij mee naar huis was gegaan, blijkt minderjarig te zijn. Tegen Steven had ze gezegd 19 te zijn, ze is echter pas 17.

Vanaf dat moment wordt Stevens leven een hel. Hij wordt op internet valselijk ervan beschuldigd Christina gewelddadig te hebben verkracht. Haar vrienden zijn naar hem op zoek aan de hand van een selfie die het meisje dezelfde avond van hem had gemaakt. Er wordt opgeroepen om het bericht te delen om Steven zo te vinden en te kunnen straffen voor de gewelddadige verkrachting.

Bergen

De kracht van social media blijkt groot te zijn. Steven raakt in paniek, mensen herkennen hem en taggen hem op social media. Dat Christina niet eerlijk is, werkt op zijn zachts gezegd niet mee. Je voelt de angst, de paniek van Steven, die zich uiteraard van geen kwaad bewust was toen hij de avond ervoor Christina verliet. Steven wordt al schuldig bevonden voordat hij überhaupt zijn kant van het verhaal kan vertellen. Niemand trekt het verhaal in twijfel. Op Twitter was zelfs een speciale hashtag gemaakt: #StevenVeldhuizenVerkrachter

De wanhoop van Steven is erg goed beschreven. Ik had het enorm met hem te doen. Hoe bewijs je je onschuld als iedereen al een mening heeft gevormd? Hoe eenzaam moet het wel niet zijn als zelfs je vrienden je niet geloven? Het is ronduit een nachtmerrie. Wat kunnen mensen keihard zijn in hun oordeel. Suzanne Peters heeft dit overtuigend over weten te brengen. Ik moest een paar keer slikken tijdens het lezen.

Ondertussen heeft Evi het ook niet gemakkelijk, echter op een heel ander vlak. Het niet bezig zijn sporten begint haar op te breken. Ondertussen leert ze Paul en Mick steeds beter kennen en spreekt ook buiten haar werk om met hen af. Evi kan goed met Paul praten, maar ze verlangt vooral naar een gesprek met Mick, die ze intrigerend vindt. Hij is echter wat meer terughoudend en geeft verwarrende signalen af, wat Evi onzeker maakt. Ze weet niet goed wat ze met hem en haar gevoelens voor hem aan moet.

Je leest het verhaal vanuit twee perspectieven, dat van Evi en dat van Steven. Ze zitten beiden in een moeilijke situatie op het moment als ze elkaar leren kennen. Ik was erg benieuwd naar het moment dat de twee verhaallijnen elkaar zouden ontmoeten. Toen dat uiteindelijk gebeurde was ik erg verrast. Ik had dit niet aan zien komen.

Van Slag leest lekker vlot weg. In het begin het stuk over het ongeval en de daarop volgende operatie was vrij kort, dit had van mij wat uitgebreider beschreven mogen worden. Ook de teleurstelling dat Evi niet meer de rest van het jaar kan sporten en moet revalideren had van mij wat meer benadrukt en uitgewerkt kunnen worden.

Naast het heftige thema van de valse beschuldiging is Van slag ook een romantisch boek om te lezen. Deze tegenstelling maakt dat Van slag een zeer sterk verhaal is. Het boek is intrigerend, spannend en romantisch en ik was verrast door de plotwendingen. Suzanne Peters heeft met Van slag een goed verhaal neergezet, vooral de verhaallijn van Steven vond ik ijzersterk. Ik heb Van slag met veel plezier gelezen en geef het graag 4 sterren.

Van slag