Van virus naar verbinding

Dinsdag, 6 september, 2022

Geschreven door: Fred van 't Ent
Artikel door: Hanneke van de Water

Verbinden op polariseren?

[Recensie] Met zijn boek Van virus naar verbinding laat auteur Fred van ’t Ent zien hoe verdeeld Nederland momenteel is. De oorzaak? Corona. Van ’t Ent beschrijft de situatie op volstrekt unieke wijze vanuit een psychologische invalshoek. Want hoe is het mogelijk dat, ondanks dat de meeste mensen niets anders willen dan weer terug naar normaal, de meerderheid toch alle maatregelen schijnbaar klakkeloos accepteert?

“Even heel simplistisch gezegd: in Nederland wonen drie typen mensen die dikwijls door de media en in de volksmond in drie verschillende ‘groepen’ worden geplaatst. Ik label deze groepen als de ‘andersdenkenden’, de ‘bijna volledig vertrouwen in de overheid hebbenden’ en de enorm grote tussengroep die ik de ‘stille meerderheid’ noem. Ik realiseer mij terdege dat alleen al deze drie labels allerlei connotaties bij u kunnen oproepen. Deze naamgeving is verre van perfect, maar uiteindelijk heb ik voor deze drie namen gekozen, vooral omdat alle mogelijke alternatieven (‘wappies, ‘complotdenkers’, ‘slapende medemens’ etc.) nog veel meer weerstand oproepen en nog denigrerend klinken.”

Van ’t Ent schetst de diverse kampen in de ‘coronastrijd’ en legt de vraag voor hoe wij verbinding creëren in plaats van te polariseren? Middels Van virus naar verbinding draagt de auteur talloze concrete tips aan.

Het boek bevat bovendien een aantal relevante interviews met onder andere Diederik Gommers en Evelien Peeters. In het interview met Gommers wordt hem die ene, prangende vraag gesteld: waarom werd er niet opgeschaald?

Ondanks dat de lezer zich niet af hoeft te vragen hoe de auteur in dit alles staat, is zijn toon immer respectvol en dat is een hele verademing ten opzichte van de vaak, niet alleen heftige, maar dikwijls ook volstrekt respectloze wijze waarop mensen met tegengestelde meningen met betrekking tot het gehele corona issue, met elkaar menen te moeten omgaan vandaag de dag. Daar waar Van ’t Ent zijn mening profileert doet hij dat transparant en onderbouwd. Dat hij daarbij ook nog een heldere, vlotte schrijfstijl hanteert, is beslist een extra pluspunt.

Van ’t Ent wil met zijn boek de stille meerderheid een spiegel voorhouden, hen aanspreken op hun stilzwijgen en het begrip jegens hen die er een andere mening op nahouden, verhogen. Wat mij betreft een nobel streven, want hoe belangrijk is het niet om met elkaar in gesprek te blijven, naar elkaar te luisteren, de discussie met elkaar aan te gaan. Alleen dát kan het begrip voor elkaar weer terugbrengen.

Met Van virus naar verbinding zwengelt Van ’t Ent een belangrijke dialoog aan en zijn boek is derhalve uiterst boeiend, of je het nu wel of niet eens bent met de maatregelen en of je nu vóór of tégen vaccinatie bent.

Kortom, Van virus naar verbinding is dat wat de titel al aangeeft: een geslaagde poging richting verbinding.

Eerder verschenen op Hanneke Tinor-Centi