Van zomerdag tot winternacht

Maandag, 7 november, 2022

Geschreven door: Helga van Leur, Govert Schilling
Artikel door: Evert van der Veen

Het weer gedurende een jaar

[Recensie] Eerder publiceerden Helga van Leur en Govert Schilling het boek Dag & nacht, waarin het weer gedurende een etmaal wordt belicht. In hun nieuwe boek Van zomerdag tot winternacht staan zij vanuit een breder perspectief stil bij het weer. Nu nemen zij de lezer mee door de seizoenen van het jaar en laten zo met tekst en foto’s zien wat er gebeurt “boven ons hoofd en om ons heen”.

Per seizoen is er een korte astronomische, meteorologische en biologische introductie en ook typerende verschijnselen van de verschillende jaargetijden krijgen aandacht. Denk hierbij aan bijzondere weerverschijnselen als onweer, hagel, wind en wolken komen naar voren evenals de UV index.

Zonneenergie
De informatie is zeer toegankelijk en ook actueel. Zo wordt er – weliswaar kort – iets verteld over broeikasgassen, droogte, zonne-energie, temperatuur en veranderingen in het klimaat. In het hoofdstuk “Lenteklimaat & extremen” staan cijfers die te denken geven. De gemiddelde minimum en maximum temperaturen zijn de afgelopen tientallen jaren aanzienlijk gestegen, dusdanig dat er sprake is van een verontrustende ontwikkeling. De extremen in het klimaat nemen de laatste tijd duidelijk toe.

In verhouding is er veel aandacht voor de sterrenhemel en de planeten. Daarin komt de inbreng van Govert Schilling duidelijk naar voren. Gezien de titel Van zomerdag tot winternacht en de ondertitel “De vier seizoenen verklaard …” is dat misschien wel aan de royale kant en niet direct wat de lezer van dit boek verwacht. Die suggereren meer een gang door de veranderingen die er door het jaar plaatsvinden en die we allemaal direct ondervinden.

Wat niet naar voren komt maar wel belicht had kunnen worden zijn de groei- en ontwikkelingsprocessen in de seizoenen en de veranderingen die er in de natuur en in de aarde plaatsvinden tijdens het jaar. Desondanks is dit boek een plezierige kennismaking met de seizoenen, mede door de vele foto’s die de tekst illustreren.

Helga van Leur is meteoroloog, presenteert het RTL weerbericht en geeft lezingen over weer, klimaat en duurzaamheid. Govert Schilling is wetenschapsjournalist en houdt zich bezig met sterrenkunde, ruimteonderzoek en presenteerde het tv programma Govert naar de oorsprong van de mens.