Vanuit het duister

Zaterdag, 16 april, 2022

Geschreven door: Eva Björg Aegisdóttir
Artikel door: Joke Zwier

Duistere geheimen in het IJslandse dorp waar niets is wat het lijkt

[Recensie] Ze hoort hem lang voordat ze hem ziet. Ze hoort de trap kraken als hij naar bovenkomt. Metdeze spannende zin opent Vanuit het duister van Eva Björn Aegisdóttir. Ze won de Blackbird Award, een IJslandse prijs voor het beste thrillerdebuut van het jaar. Het is het eerste deel in de Forbidden Iceland-serie die zich afspeelt in Akranes, aan de westkust van IJsland waar Aegisdóttir is opgegroeid. De vertaling is gedaan door Willemien Werkman.

Elma keert na jarenlange afwezigheid terug naar Akranes, een kleine gemeenschap. Ze komt het politiebureau versterken en het eerste dat ze van haar baas Hördur hoort is: “Er is hier van alles wat onder de oppervlakte smeult en je zult je dus niet hoeven vervelen.” Hoe waar deze woorden zijn wordt duidelijk als het lichaam van een jonge vrouw bij de vuurtoren wordt aangetroffen.

Daglicht niet kunnen verdragen
Bij de speurtocht van de politie naar de identiteit van de vrouw stuiten ze op dingen uit het verleden die het daglicht niet kunnen verdragen. En het ergste is dat veel van de inwoners van Akranes er weet van hebben, maar hun ogen sloten destijds. Elma raakt hierdoor steeds gefrustreerder, net als door het uitblijven van resultaten.

Want iemand zonder gegronde reden uit Akranes ondervragen gaat zomaar niet, dan gaan mensen ‘praten’. “De intimiteit van het leven in een kleine plaats maakte onderzoeken als dit ingewikkeld omdat de politie voorzichtig te werk moet gaan om geen vijanden te maken.” Iedereen weet alles van iedereen in Akranes.

Vanuit het duister is een verhaal met diepere lagen, dat bestaat uit twee verhaallijnen, een in het heden (2017) en een in het verleden (1989-1992). Door deze manier van vertellen komt de lezer er heel langzaam achter wat er in het leven van het slachtoffer is gebeurd. Er is sprake van een alwetende verteller. Het accent ligt op het onderzoek van Elma en haar collega’s, hun werkwijze komt goed naar voren in het verhaal.

Continu aan het meespeuren
Aegisdóttir heeft een toegankelijke schrijfstijl waarbij de personages en de omgeving tot leven komen. Ze wisselt beschrijvende stukken af met duidelijke dialogen. Er zijn nogal wat personages die vraagtekens oproepen. Hierdoor ben je als lezer continue aan het meespeuren. Wat is er in hun leven gebeurd? Met de introverte Elma gaat de lezer meeleven, want wat is haar overkomen in haar relatie met David?

Lang weet Aegisdóttir de lezer op het verkeerde been te zetten met haar realistische schrijfwijze. Op een van de laatste bladzijden kom je er pas achter, want niet alles is wat het lijkt in het verhaal. Het slachtoffer is een vrouw met een duister geheim. In cursief gedrukte stukken komt de lezer veel aan de weet over haar jeugd en karakter.

De relatie van Emma tot haar collega’s komt niet echt uit de verf, maar schept een verwachting voor het volgende deel. De spanning wordt heel langzaam opgebouwd en is voelbaar door de vele vraagtekens die handelingen van personages oproepen. Het verhaal is een grote legpuzzel, waardoor het speuren is naar het juiste stukje. Een verrassend en boeiendverhaal  dat eindigt met een cliffhanger.