Variatie op de plank

Zaterdag, 21 maart, 2020

Geschreven door: Floor van Dinteren
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Het mag ook op een bord

[Recensie] Het boek Variatie op de plank is geschreven door Floor van Dinteren (Floorabella_ op Instagram). Floor is kok, vinoloog, stylist, fotograaf en vooral een levensgenieter en heeft al heel wat kookboeken op haar naam staan. Het is niet duidelijk waarom haar naam niet op de cover staat en alleen in de kleine lettertjes achterin het boek terug te vinden is.

De titel van het boek spreekt voor zich. Variatie op de plank gaat over hapjes die je op een plank serveert. De reden waarom er voor een plank gekozen wordt is volgens het boek ’het grote voordeel dat we ons niet langer hoeven te beperken tot één locatie om al dat heerlijks te presenteren. Met een plank kunnen we een prachtige variëteit van in de keuken bereide hapjes in één keer serveren.’
Een raadselachtig argument om hapjes op een plank te serveren. Een plank is heel vaak ook gewoon ongemakkelijk. Gelukkig kan iedereen zelf bepalen hoe hij of zij de hapjes serveert.

Voorin het boek zijn de hapjes verdeeld over de hoofdstukken Zomerse lunch, Zomers diner, Winterse feestplank, Vrolijk paasontbijt, Oosterse plank, Mediterrane plank en Italiaans dessert. Wie toch moeite heeft om daar een keuze uit te maken kan achterin het boek kijken; daar staat namelijk een andere indeling: Soep, Salade, Hapjes met vlees, Hapjes met vis, Vegetarische hapjes, Brood, Zoet en Drankjes. Handig en slim bedacht.

De hapjes zijn eenvoudig te maken en inderdaad zeer gevarieerd. Van schorsenerensoep met paddenstoelen en knapperige salie tot olijven in sinaasappel-tijmmarinade of bonensalade met sugarsnaps en taugé. Soms is er echt sprake van hapjes en andere keren kun je rustig spreken van een maaltijd en is het een raadsel waarom je die op een plank zou serveren. Maar de recepten zijn goed. Geen ingewikkelde toestanden en als je inspiratie zoekt dan vind je in dit boek altijd wel iets van je gading. De foto’s zijn mooi en nodigen uit om het gerecht te maken. Leuk boekje voor een prima prijs.

Dans Magazine

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl