Vegetarische tajines & couscous

Zaterdag, 23 maart, 2019

Geschreven door: Ghillie Basan
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Ghillie Basan weet waar ze het over heeft

[Recensie] Als je de naam Ghillie Basan hoort dan moet er haast wel een belletje gaan rinkelen. Want Ghillie heeft al heel wat kookboeken over de klassieke keukens van het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië geschreven. De Turkse, Marokkaanse of Libanese keukens hebben geen geheimen voor haar.
Ze heeft een opleiding gevolgd aan de beroemde kookschool “Le Cordon Bleu” en publiceert in vooraanstaande kranten en tijdschriften.
Deze mooie hoogblonde dame woont in Schotland, geeft kookworkshops, schrijft, kookt en verhuurt een prachtig huisje in de wildernis van de Schotse hooglanden.

In tegenstelling tot wat de titel van Vegetarische tajines en couscous doet vermoeden staan er zeker niet alleen tajineschotels in. Het begint met een stukje geschiedenis en informatie over de Marokkaanse keuken en gaat al snel door met basisrecepten zoals zelf harissa of ras el hanout maken. Ook in het volgende hoofdstuk Voorgerechten en soepen staan een aantal hapjes waar je de tajine niet bij nodig hebt. Heerlijke hapjes trouwens zoals gekneusde groene olijven met kardemom en harissa, gedroogd fruit en noten met limoen en koriander, een dip van geroosterde wortel met kruiden en heel lekker en mooi is ook de yoghurt-komkommerdip met rozenblaadjes. De soepen kun je in een tajine maken maar de recepten spreken over een pan. Want alles wat in een tajine kan, kan natuurlijk ook in een gewone pan. Romige pompoensoep met gember en chilihoning bijvoorbeeld.

Daarna gaan we echt met een tajine koken in het hoofdstuk Lichte tajines. Verfijnde gerechten als tajine met geroosterde cherrytomaatjes, feta en ingelegde citroen of een tajine met baby-aubergines, koriander en munt. Daarna krijgen we het hoofdstuk Stevige tajines waar we meer peulvruchten zien in bijvoorbeeld een kikkererwtentajine met spinazie en yoghurt of een bloemkooltajine met kikkererwten, harissa en ingelegde citroen. Dan gaan we verder met couscous en als je die uit een pak maakt omdat dat makkelijk is dan kun je in ieder geval veel inspiratie opdoen aan de smaken die eraan gegeven worden in dit hoofdstuk. Zoals kurkuma en gember of die met gesmoorde venkel, courgette en sinaasappel. Als laatste krijgen we nog het hoofdstuk Salades, pickles en ingemaakt fruit. Echt heerlijke salades en twee heel verrassende jams. Tomatenjam met kaneel en geroosterd sesamzaad en citroenjam met koriander en munt.

Er staan ‘maar’ 65 recepten in het boek maar het lijken er wel 100. Dat komt ook door de prachtige kleurenfoto’s en het glanzende papier waarop het boek gedrukt is. Ghillie Basan zegt ook in haar dankwoord dat de meest in het oog springende delen van het boek de fotografie en het ontwerp zijn. Dat is zeker waar maar de recepten maken dit boek tot wat het is. Een aanrader.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl