Veggie - Vlees

Zaterdag, 8 december, 2018

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Samen aan tafel, zowel vlees als veggie

[Recensie] Alweer het vierde boek van Jorun Verheyden. Deze Belgische dame is, na haar opleiding aan de hotelschool in Brugge, een eigen vegetarisch restaurant begonnen. Daarna kookte ze een aantal jaren voor een ander restaurant en thans is zij in het bezit van haar eigen bedrijf Vegabites. Al bijna 20 jaar geeft ze vegetarische kookworkshops. Eerder schreef zij vegetarische kookboeken die zeer succesvol waren maar Jorun is niet blind voor het feit dat er ook mensen zijn die best af en toe vlees willen eten of gezinnen waar zowel vegetariërs als vleeseters aan tafel zitten. Daarom is er nu het boek Veggie – Vlees. Een boek voor flexi- klima- en vegetariërs.

Deze mooie hardcover begint met twee indexen. Eentje met de vegetarische recepten en eentje met de vleesvariant. Die staan overigens altijd direct na elkaar. In de daarop volgende inleiding legt Jorun Verheyden uit dat veel vleeseters vaak vegetarisch eten zonder dat het een vegetarische maaltijd heet. Denk aan risotto met paddenstoelen of pizza met vier kazen. Wie minder vlees wil eten wordt aangespoord om die keer dat je wel vlees eet te kiezen voor kwaliteit en vooral diervriendelijkheid. Jorun spoort ons aan om een paar keer per week een vleesloze dag in te bouwen en de maaltijd dan niet vegetarisch te noemen. Het is gewoon een maaltijd en daar hoeft geen stempel op.

Na de inleiding volgt een hoofdstuk met daarin een overzicht van de gevolgen voor mens, dier en klimaat als we vlees eten. Welke keuzen maak je? En mag het ook wat minder zijn? Daarna volgt een hoofdstuk over vegetarisch eten en waarom je de vegetarische keuken een kans zou moeten geven. Geen opgeheven vingertje maar een goed verhaal dat best wat aandacht verdient.
In het boek komen regelmatig vleesvervangers voor en ook daar is wat meer informatie over te vinden in het gelijknamige hoofdstuk. Vaak vinden vleeseters het makkelijker om hun vleesloze maaltijd te voorzien van een vleesvervanger. In het boek staat ook een lijstje met vleessoorten en de vleesvervanger die je als alternatief kunt gebruiken. Uiteraard komen ook peulvruchten en noten aan bod.

Dan volgen de recepten en wat een feest is dat. Jorun Verheyden gaat veel verder dan alleen een stukje vlees toevoegen aan een vegetarisch gerecht. Ware kunststukjes trekken aan onze ogen voorbij. Dat is mede te danken aan de zeer fraaie foodfotografie van Karl Bruninx. De opmaak van de gerechten is oogstrelend en ook daar valt genoeg van te leren. Het zijn lang niet allemaal gerechten die je zomaar op een doordeweekse dag op tafel zet en je moet wel een beetje kunnen koken. Maar dan heb je ook wat. Ik noem bijvoorbeeld Gerookte tofoeplakjes in een marinade van sherry, bloemkoolcouscous, uien-sinaaschutney en wortelpuree. De vleesvariant is een Gegrild lamsrack met een mosterdkorstje, bloemkool-bulger, appelchutney en puree van zoete aardappel. Iets simpeler zijn Witlof-kaasflensjes met kikkererwten en walnotenpesto met als vleesvariant Witlof-kaas-hamflensjes met kikkererwtenbloem. In dit boek vind je heel veel inspiratie om mooie gerechten op tafel te zetten en je kiest de ene keer de vegetarische en de andere keer de vleesvariant. En je kunt veel recepten minder ingewikkeld en bewerkelijk maken zodat het ook doordeweeks goed te doen is. Maar met de feestdagen of bij bijzondere gelegenheden is dit wel een heel fijn boek om uit te koken.  Dan zet je echt iets bijzonders op tafel.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl