Ver van huis

Zaterdag, 24 juli, 2021

Geschreven door: Ellie Dean
Artikel door: Denise de Groot

Leven in angst

[Recensie] Een nieuw begin, maar ik heb niet het gevoel dat ik hierdoor dingen miste in het tweede deel. Misschien dat als je daarna deel 1 gaat lezen je last hebt van een paar spoilers, maar ik denk dat de boeken prima los gelezen kunnen worden.

In de serie Een veilige haven volg je een aantal personages in het Engelse kustdorpje Cliffhaven. In deze historische romans woedt de Tweede Wereldoorlog. Je leest over de dagelijkse bezigheden van de personages, maar ook over de gruwelijkheden die ze meemaken. Ze proberen hun leven zo goed mogelijk te leven met een oorlog in hun midden. De twee delen die verschenen zijn in deze serie, zijn de eerste boeken van Ellie Dean.

Deel 2, Ver van huis, is geschreven vanuit verschillende perspectieven. Hier moet je als lezer wel van houden. Zo lees je onder andere het verhaal van Peggy. Peggy is de eigenaar van Beach View House. Het huis waar bijna alle personages wonen. Peggy is een huisvrouw en heeft een mooi karakter. Zij brengt alle personages samen en zorgt voor iedereen.

In het Beach View House logeert Polly. Polly is een verpleegster die naar Cliffhaven verhuist, omdat haar man zwaargewond in het ziekenhuis ligt. Omdat Cliffhaven door de oorlog gevaarlijk is, moest Polly de keuze maken om haar dochtertje Alice naar het platteland te sturen. In de verhaallijn van Polly lees je vooral over het herstel van haar man en over de angst om hem en haar dochter te verliezen. Polly is een moedige vrouw, ze krijgt veel tegenslagen maar houdt zich kranig staande. Verder heb je nog wat kleinere verhaallijnen over de dochter van Peggy.  Dit boek gaat vooral over hoop en angst. Deze twee gevoelens overheersen in het leven van de personages.

Archeologie Magazine

In het begin vond ik het hierdoor wel lastig om mij te verliezen in het verhaal. Gelukkig heb ik nooit de oorlog meegemaakt, maar ik denk dat dit boek een realistisch beeld geeft.

Er waren wel een paar dingen die ik jammer vond. Zo kabbelde het verhaal maar door, zonder dat er een duidelijk eindpunt in zicht was. Er is niet één duidelijke verhaallijn. Ook volgen sommige gebeurtenissen snel op elkaar, terwijl er ook stukken zijn waarin er bijna niks gebeurt. Los daarvan heb ik wel genoten van dit boek. Zeker als je van boeken over de oorlog houdt is dit boek, maar ik denk deze hele serie een aanrader.

Een veilige haven 4 - Een groot hart

Een veilige haven 3 - Geef nooit op

Een veilige haven 1 - Een nieuw begin