Verbeeld me

Zaterdag, 14 november, 2020

Geschreven door: Tahereh Mafi
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Het slotdeel van de reeks

[Recensie] Juliette worstelt enorm met zichzelf. Ze weet eindelijk haar verleden, maar hierdoor is haar identiteit haast een mysterie. Het lot van de wereld ligt in haar handen, terwijl de vijand op de loer is en elk moment kan toeslaan. Ze weet wat haar te doen staat, maar deze gevaarlijke missie naar Oceänie kan hartverscheurend zijn. Hoe kan Juliette de wereld weer in balans brengen?

Tahereh Mafi heeft een legendarische trilogie geschreven waar ik echt verslaafd aan raakte. Het einde van het derde deel sloeg echt in als een bom, maar pas een paar jaar erna werd bekend gemaakt dat er nog drie delen zouden komen in deze reeks. Ik had zo veel ideeën over vervolgdelen, maar na het vierde deel (die nog vrij goed was) kwamen er behoorlijk wat aanpassingen in het verhaal die ik niet had zien aankomen. Ik wist niet of ik het een goede verandering vond, maar ik keek wel uit naar het slotdeel in deze reeks. Ik had dit boek maanden geleden al besteld, dus nu kon ik er na lang wachten eindelijk aan beginnen! Weet Tahereh Mafi deze serie prachtig af te ronden, of kan je beter de serie links laten liggen na de originele trilogie?

De boeken van Tahereh Mafi kenmerken zich door een unieke schrijfstijl met het magisch verwoorden van alledaagse dingen. Ook in dit deel kwam deze poëtische schrijfstijl vol intensiteit weer terug, wat ik erg gaaf vond om te lezen. De actie in het verhaal is ook erg groot, omdat de personages haast geen rust krijgen en constant moeten vechten of op een missie gaan. Het einde was ook op bepaalde momenten bevredigend, aangezien ik op een paar dingen hoopte die ook uitkwamen. Aan de andere kant had dit boek weer een bepaalde mate aan voorspelbaarheid, wat wel afbreuk doet aan de schokkende momenten die ik wel beleefde in de eerste drie delen van deze serie.

Ik ben een groot fan van de schrijfstijl van Mafi en de karakterontwikkeling die zij beschrijft is legendarisch, maar in dit deel wordt elke karakterontwikkeling van de afgelopen delen teniet gedaan, waardoor ik juist niet kon genieten van dit boek. Laten we beginnen met Juliette. In de eerste delen was ze gegroeid van een breekbaar meisje in een sterke en zelfverzekerde vrouw, maar in de afgelopen delen merkte ze dat veel dingen uit haar verleden leugens zijn. In dit deel is ze eigenlijk vooral verward en emotioneel instabiel, waarbij halverwege het verhaal Juliette een intens rare verhouding gaat krijgen met een gevreesd personage. Je bent haar als persoon helemaal kwijt, net zoals Warner. Hij was eerst een brute soldaat, om vervolgens te groeien tot een liefdevolle en dappere man die zich erg hecht aan Juliette. Wat gebeurt er in dit deel? Warner is poeslief als Juliette er is, maar zodra zij niet bij hem is verandert hij in een wrede agressieveling, waardoor hij terug bij af is. Andere belangrijke personages uit de vorige delen werden haast niet benoemd, waardoor bepaalde personages echt niet de aandacht kregen die ze verdienden. Personages waren niet meer consistent en dat zorgde er voor dat het leesplezier die ik had in de vorige delen hier weg was.

Tahereh Mafi begon met volle moed aan een nieuwe trilogie, maar dit deel heeft ze jammer genoeg wat afgeraffeld. Het leek alsof ze er geen zin meer in had en maar wat aan experimenteren was, het verhaal wist me helaas niet te verbazen en het slot was ook erg onbevredigend en ik zit nog met enorm veel vragen die waarschijnlijk nooit beantwoord gaan worden. Grote problemen worden gewoon weggewuifd door de auteur, waardoor ik helaas de conclusie moet maken dat je beter na het derde deel kan stoppen met de serie (of je geeft deel 4 een kans en kijkt of je het waard vindt om verder te lezen). Ik baal er gewoon van dat deze vervolgdelen niet uitpakten zoals ik had gehoopt, want ik ben zo’n fan van de eerste drie delen. Tahereh Mafi blijft voor mij een indrukwekkende schrijfster, maar Verbeeld me resulteerde voor mij uit tot een domper.

Eerder verschenen op Nerdy geeky fanboy