‘Verdoemd’

Zaterdag, 23 februari, 2019

Geschreven door: Mariska Overman
Artikel door: Perfecte Buren

Drie jongeren zijn op gruwelijke wijze om het leven gekomen. De verklaring is zelfmoord. Ex-rechercheur Isabel heeft zo haar twijfels over deze uitleg en als ze puur naar de feiten kijkt, weet ze zeker dat er iets niet klopt. Ze spreekt haar vermoedens uit bij het rechercheteam waar ze geregeld gebruik maken van haar expertise. Maar dit keer stuit ze op weerstand, ze krijgt te horen dat ze er teveel achter zoekt. Voor Isabel verandert dat niets aan haar mening, ze gaat zelf wel op onderzoek uit. Beetje voor beetje ontrafelt zich het verhaal achter de tragische dood van de drie.

Waar het verzorgen van de overledenen haar normaal gesproken tot rust brengt, lukt dat deze keer niet. Zowel qua werk als privé krijgt Isabel te maken met onrust en ze weet zich er geen raad mee. De recherche heeft haar hulp nodig, maar denkt dit keer niet echt met haar mee, ze vinden dat ze te veel zoekt achter de dood van de drie jongeren. Wanneer Isabel onverwacht bijval krijgt van collega Damon zet ze haar vermoedens om in daden en gaan ze op onderzoek uit. Ineens doemt een bizar scenario op dat niemand zich had kunnen voorstellen. De uitspraak dat niets is wat het lijkt was niet eerder zó van toepassing.

Zoals we van Isabel inmiddels zijn gewend is ze een vrouw die zich laat leiden door haar gevoel, haar intuïtie. Niet iedereen is daar ontvankelijk voor en ook Isabel maakt fouten, deze zaak lijkt wel een obsessie te worden, ze kan en wil het niet loslaten, iets klopt er niet. Maar haar vasthoudendheid heeft consequenties, zowel in haar werk als privé krijgt ze het een en ander te verduren. Haar relatie met vriend Harry staat onder druk, het verdriet om haar zieke vriend Peter en de passie voor haar werk in het mortuarium zorgen ervoor dat de emotionele last met vlagen erg zwaar is. De samenwerking met Damon en Sven zorgt ook voor de nodige spanning, ieder op een eigen manier. Hoeveel kan Isabel nog hebben? Wanneer laat deze pitbull los? En wat dan?

Mariska Overman schrijft met respect over de dood en weet een waarachtig spannend en authentiek verhaal neer te zetten. Vakkennis en duidelijke sfeerschetsen perfectioneren het verhaal zodat de sterke personages goed tot hun recht komen. Hoe gruwelijk de feiten ook zijn, het boek fascineert van A tot Z. Overman schrijft oprecht en feitelijk, zonder oordeel, een realistisch en spannend verhaal. Na het lezen van deze thriller word je hoe dan ook aan het denken gezet. Het boek is niet alleen spannend maar ook indrukwekkend.

TijdvoorTijdschriften

In korte hoofdstukken vanuit het perspectief van de drie jongeren en Isabel word je in hoge snelheid meegenomen in deze sterke thriller. Het verhaal kent meerdere lagen die in eerste instantie niet voor de hand liggen, maar uiteindelijk perfect in elkaar passen. De spanning bouwt zich subtiel op en nemen een stormachtige aanloop naar het einde. De sterke karaktertrekken van Isabel, het niet willen opgeven, de woede en frustratie, maken haar tot een vrouw waarvoor je respect ontwikkelt. Maar ook de drie jongeren, Jelte, Sara en Daan zijn onvergetelijk. Hun verhaal staat op je netvlies gegrift. Middels flashbacks leer je ze goed kennen en al snel moet je Isabel gelijk geven, hier is veel meer aan de hand! Hun verhaal blijkt hartverscheurend maar snoeihard.

Mariska Overman heeft na Hoofdzaak en Voltooid nu met Verdoemd voor de derde keer op rij een ijzersterk verhaal met een subliem uitgewerkt plot neergezet. Overman heeft een heldere schrijfstijl, laat zich niet verleiden tot het pochen met vakjargon en zet dialogen neer als ware het gesprekken die zich voor je neus afspelen. In mijn optiek behoort Overman tot een van de beste thrillerschrijfsters van dit moment en dat op een vakgebied waarop niet veel auteurs zich, durven te, begeven. Ze zet zichzelf hiermee echt in een uitzonderingspositie, juist ook omdat ze het lef heeft taboes en uitersten in een verhaal bij elkaar te brengen en die met klasse en kennis te benaderen.

Het mag duidelijk zijn, na drie delen rondom Isabel is de honger naar meer nog lang niet gestild. Geen druk hier hoor maar wanneer verschijnt het volgende deel? De lat ligt hoog, kan Mariska Overman deze kwaliteit blijven volhouden? 4,5 dikke ster!

Patrice