Verdriet

Zaterdag, 22 augustus, 2020

Geschreven door: Angelique Borgmeijer
Artikel door: Bianca Brummelhuis

Spannend verhaal met dramatische plotwisselingen

[Recensie] Helena heeft een rustig en fijn leventje en heeft weinig om zich druk over te maken. Van het ene op het andere moment komt daar verandering in. Ze wordt geconfronteerd met een groot verlies, krijgt problemen met haar beste vriendin en komt voor een uiterst belangrijke, maar vrijwel onmogelijke keuze te staan. Zal haar leven ooit nog normaal kunnen worden?

Verdriet is een goed opgezet verhaal met (fantasy)elementen die Young Adultlezers zeker zullen aanspreken. Het verhaal blijft spannend tot het laatste moment en het bevat een aantal dramatische plotwisselingen die je niet meteen ziet aankomen.

De hoofdpersoon is rustig en misschien wat aan de brave kant. Op momenten waar het er echt op aan komt, komt ze echter wel degelijk voor zichzelf op. Ze laat niet zo erg met zich sollen als veel hoofdpersonen in andere Young Adults. Ik vind haar een leuke hoofdpersoon en haar nieuwe vriend Gabriel past goed bij haar.

Ik heb wel een aantal punten van kritiek. De schrijfstijl is bijvoorbeeld erg beschrijvend, waardoor de zinnen vaak niet vloeiend lezen. Het is bijvoorbeeld niet altijd nodig om uitgebreid te beschrijven hoe iemand naar het aanrecht loopt, zijn ontbijt klaarmaakt en het vervolgens opeet. Dat zijn dingen die iemand automatisch doet en waarvan de lezer zelf ook wel kan concluderen dat ze zo gebeurd moeten zijn.

Foodlog

Discussies gaan vaak juist weer veel te snel. Het ene moment zijn de hoofdpersonen nog ontzettend kwaad op elkaar en een seconde later zegt één van de twee alweer zoiets als “ok dan, ik vergeef je”. Zo zal het in het echt niet vaak gaan.

Ook stapt Helena iets te gauw over de keuze heen die ze moet maken. Het is een keuze met een enorme impact maar het enige wat ze er in eerste instantie over denkt is “verdorie, nu gebeurt er weer iets vervelends”.  Normaal gesproken heeft zo’n keuze wel meer impact op degene die hem moet maken. Als ze de keuze eenmaal maakt geeft ze wel goede redenen en begrijp je haar keuze ook.

Het verhaal is spannend en ik ben ook zeker benieuwd hoe het verder gaat. De fantasie van de schrijfster is in ieder geval groot genoeg.  Aan de uitwerking van het verhaal kan nog het één en ander verbeterd worden, maar ik ben benieuwd hoe deze schrijfster zich gaat ontwikkelen. Ik verwacht dat haar boeken beter worden naarmate ze meer schrijfervaring krijgt.

Eerder verschenen op DrukInkt