Vergeet me niet

Dinsdag, 18 februari, 2020

Geschreven door: Mhairi McFarlane
Artikel door: Linda Zweep

De schrijfster heeft een knap staaltje werk geleverd

[Recensie] Ik en een Jill Mansell-achtig boek. Dat is net zoiets als 1+1=3. Niet mijn eerste keuze, dat moge duidelijk zijn. Ik ben een echte thriller fan. Maar in het kader van uit je comfortzone komen en altijd iets anders willen en durven proberen trok de inhoud mij toch aan. En bood ik mij aan als recensent. En ik moet jullie zeggen ik heb er geen spijt van.

Het verhaal gaat over Georgina, een meid die allerlei flutbaantjes in de horeca heeft gehad. Het verhaal neemt ons mee naar een slecht restaurant waar ze de slechtste maaltijden moet serveren en alle kritiek moet slikken. Ze neemt per direct ontslag en belt haar vriend dat ze eraan komt. Hij neemt niet op. En ja hoor, zoals het in dit genre hoort, de onverwachte thuiskomst heeft nare gevolgen. Vriendlief ligt namelijk met zijn assistente in bed en wordt dus op heterdaad betrapt. Het is geen beste dag. En nu? Haar zwager heeft een lastminuteklus bij een nieuw te openen café. Prachtig en stijlvol en ze heeft het erg naar haar zin. Maar ziet ze nu haar ex? Haar jeugdliefde? Het hart klopt haar in de keel en er ontstaan de meest gênante, komische en hilarische situaties. Door een vreselijke gebeurtenis is er een misverstand ontstaan en interpreteren ze het verleden allebei op een heel verschillende wijze. Hij geeft na al die jaren totaal geen blijk van herkenning en zij concludeert onmiddellijk dat ze geen indruk heeft gemaakt op hem destijds.

Een dikke pluim voor de vertaalster Karin Schuitemaker. Wat raakt zij de juiste snaar. De humor verliest niks aan kracht. De schrijfster kan namelijk heel knap situaties beschrijven die zo herkenbaar zijn en daardoor ook voelbaar en dan moet je wel de juiste bewoordingen en bedoelingen kunnen vinden. Dat is gelukt.

De cover is vrolijk en aantrekkelijk. Dat is ook de reden waarom hij mij opviel. De categorie laat zich niet raden. En toch is dit niet een oppervlakkig niemendalletje. Vooral in het tweede deel ontstaat er diepgang. Mijn empathische kant is geraakt. Mijn mening bijgesteld.

Met zijn 430 bladzijden heb je een heerlijk boek in het kader van even lekker ontspannen en geboeid lezen. Thuis of op vakantie. Kan allemaal. Een mooie uitspraak wil ik jullie niet onthouden maar geeft de humor en de manier waarop Georgina in het leven staat op dat moment perfect weer. ‘Ik hoef niet naar de hemel, daar zitten mijn vrienden toch niet.’

Een echte feelgood met een hoge gunfactor voor Georgina. De schrijfster heeft een knap staaltje werk geleverd. Kwalitatief kan ze zich uitstekend meten met Jill Mansell. Deze roman verdient 5 sterren.