Vergelding

Zaterdag, 19 juli, 2014

Geschreven door: Jilliane Hoffman
Artikel door: Joop Liefaard

Prima rechtbankthriller

[Recensie] Chloe Larson woont in New York en na een ruzie met haar vriend besluit ze de nacht alleen in haar appartement door te brengen. Midden in de nacht wordt ze wakker en kijkt recht in de ogen van een clownsmasker. De man die dat masker draagt verkracht en martelt haar en laat haar zwaargewond achter. Hij werd nooit gevonden. Het kost Chloe heel wat tijd om van deze verschikkingen te herstellen maar het lukt haar en zij vestigt zich onder haar nieuwe naam C.J. Townsend als openbaar aanklager in Florida. Twaalf jaar na de traumatische gebeurtenissen in New York wordt zij op de zaak van de Cupido-moorden gezet. Een zaak van een seriemoordenaar die jonge vrouwen aanvalt en op beestachtige wijze vermoordt. Bij toeval arresteert de politie William Rupert Bantling en zij vinden aanwijzingen dat hij Cupido zou kunnen zijn. Tijdens een zitting van de rechtbank waarin zal worden bepaald of Bantling in aanmerking komt voor vrijlating op borgtocht, herkent Chloe de stem van haar verkrachter. Vanaf dat moment heeft Chloe nog maar een doel in haar leven, Bantling op de elektrische stoel krijgen.

Jilliane P. Hoffman is een Amerikaanse schrijfster van (legal) thrillers die, voordat zij met haar schrijverscarrière begon, gewerkt heeft als assistent officier van justitie. De ervaring en kennis die zij daarbij heeft opgedaan zijn haar goed van pas gekomen bij het schrijven van haar boeken en hebben in belangrijke mate bijgedragen aan het succes ervan. Zij debuteerde in 2004 met haar eerste thriller Vergelding, een meeslepende rechtbankthriller die je vanaf het begin in de greep houdt. Jilliane Hoffman heeft een vlotte en sprankelende schrijfstijl die makkelijk leest en zorgt voor een aantal uren onbezorgd leesplezier. De personages heeft zij overtuigend uitgewerkt. Chloe, de deskundige en gerespecteerde aanklager, William Rupert Bantling de angstaanjagende en gladde verdachte, Lourdes Rubio de gepolijste advocate en nog een aantal andere personages, zij spreken allemaal tot de verbeelding. Het verhaal is kundig in elkaar gezet en bevat een schat aan informatie over het rechtssysteem in de staat Florida. De spanningsboog is goed opgebouwd en de ontknoping is spannend en schokkend. De animositeit en soms openlijke vijandschap die bestaat tussen de plaatselijke politie en de federale evenknie de FBI is deskundig en helder uitgewerkt. De trucs om elkaar beentje te lichten of elkaar vliegen af te vangen zijn tenenkrommend.

Maar Jilliane Hoffman gaat nog verder. Chloe wil koste wat het kost de zaak tegen de Bantling winnen en zoekt daarbij de grenzen van wat juridisch mogelijk en toelaatbaar is bewust op en gaat daar overheen. Ontdekking van deze praktijken zouden haar haar baan kosten en leiden tot vrijlating van de moordenaar. Chloe, verblind als zij is door haar wraakgevoelens, weet maar al te goed dat zij een enorm risico neemt en zet toch door. Het is een handelswijze waar je wel enig begrip voor kunt opbrengen maar die aan de andere kant ook onaangenaam knaagt aan je gevoel voor ethiek. Het omlijst de gang van zaken rondom de behandeling van de zaak van de Cupido-moorden met een zwart randje.

Vergelding is een prima rechtbankthriller met een goed verhaal en overtuigende personages. Ondanks het zwarte randje is Vergelding een enerverende en heerlijk lezende pageturner.

Archeologie Magazine

Eerder verschenen op Hebban