Verliefd op de wereld

Zaterdag, 17 december, 2022

Geschreven door: Roëll de Ram
Artikel door: Evert van der Veen

Uitzonderlijk mooie plekjes

[Recensie] “De wereld barst van de mooie plekken: tempels, stranden, bergen en steden waar je direct verliefd op wordt zodra je er bent”. Met deze aanstekelijke woorden opent dit boek dat dan ook de titel Verliefd op de wereld draagt.

Roëll de Ram, die ‘iets’ met reizen heeft om het zeer bescheiden te zeggen, weet in dit boek veel van ‘het mooiste van de wereld’ bij elkaar te brengen. Natuurlijk zijn daar (over)bekende landen en plaatsen bij maar ze weet ook heel wat minder of zelfs onbekende bestemmingen neer te zetten. Het boek is thematisch opgezet en heeft hoofdstukken als stranden, steden, bergen, woestijnen en duinen, vulkanen, tempels en paleizen, meren en zeeën, eilanden.

Ieder onderwerp wordt kort ingeleid door een algemene sfeertekening die aangeeft wat je zoal kunt verwachten. Daarna komen de bestemmingen die met fraaie foto’s en korte pakkende teksten worden gepresenteerd. Ook zijn er reistips en praktische aanbevelingen. Dit boek wil je vooral op ideeën brengen en dat zijn er zoveel dat het voor de enthousiaste reiziger nog niet meevalt om daar een keuze uit te maken. Verwacht dus geen diepere toeristische of historische informatie want Verliefd op de wereld heeft niet de pretentie om dergelijke achtergronden te beschrijven. Het is vooral een staalkaart van prachtige plekjes die je nieuwsgierig, nee verliefd, willen maken.

Ver weg
Wat wel opvalt is dat veel van deze mooie plekjes vaak ver weg zijn; het zijn soms afgelegen bestemmingen waar je een flinke reis voor moet maken. Dat is in onze tijd wel iets om bij stil te staan. Voor de gemiddelde lezer zullen veel van deze reisdoelen dan ook niet haalbaar zijn. Dan kun je denken aan de Bora Bora eilanden in Polynesië, met luxe bungalows in het helderblauwe water. Adembenemend mooi maar een overnachting kost hier wel 900 euro. Ook La Digue, een Seychellen eiland, en de Fiji eilanden in Oceanië zijn schitterende bestemmingen maar alleen per vliegtuig bereikbaar.

Landen waar je niet direct aan zou denken, zijn voormalige Sovjet republieken als Oezbekistan, Kirgizië en Turkmenistan. Boeiend om de mensen en hun leefwijze te leren kennen.

Witte zandduinen
Bij woestijnen en duinen worden Wahiba Sands, genoemd, de woestijn van Oman die 70% van het land omvat, en Lencois Maranhenses, de witte zandduinen met lagunes in Brazilië. Vanaf de Acatenango vulkaan in Guatemala heb je uitzicht op drie andere vulkanen

Onder het hoofdstuk dieren valt het item zwemmen met walvishaaien in Mexico of Belize op. Het zal wel onschuldiger zijn dan het woord haai suggereert… Het onderwerp wolven in Europa is momenteel nogal actueel in ons land. Je hoeft nu de grens niet meer over om wolven te zien.

Roëll de Ram is fulltime reisblogger en oprichter van WeAreTravellers.nl, een online reismagazine. Zij publiceerde eerder Backpack bestemmingen en vorig jaar verscheen in een vergelijkbare opzet Verliefd op Nederland en Verliefd op Europa.