Verloren vrouw/Donker hart

Zaterdag, 15 december, 2018

Geschreven door: Gillian Flynn
Artikel door: Agnes Eikema

Een speurtocht naar de waarheid

[Recensie] Af en toe snak ik gewoon naar een spannend verhaal. Geen literaire hoogstandjes, maar een goed spannend verhaal dat mij dwingt om naar het puntje van mijn stoel te schuiven. Puur vermaak. En kan ik alleen maar bevestigend knikken wanneer er gezegd wordt dat een goede thriller beter is dan de spannendste film.

Gillian Flynn heeft mij begin dit jaar verrast toen ik haar boek Duisternis las. Ik had nog nooit van deze auteur gehoord, die toch al een aantal boeken op haar naam heeft staan. Gillian Flynn groeide op in Kansas City, Missouri. Ze haalde haar mastertitel in de journalistiek en werkte daarna voor verschillende kranten en tijdschriften. Ze was tien jaar lang de belangrijkste tv-recensent bij Entertainment Weekly.  Verloren vrouw is haar derde boek, eerder uitgebracht onder Donker Hart dat bij mij in eerste instantie even voor veel verwarring heeft gezorgd. Een sprankje hoop ontglipte mij na het lezen van Donker Hart. Stiekem hoopte ik op een spannend vervolg van Amy en Nick.

Het leven van Nick wordt bruut verstoord wanneer hij op hun vijfde trouwdag zijn huis leeg aantreft en zijn vrouw Amy vermist is. In het huis zijn sporen van een worsteling te vinden en in de keuken ligt een behoorlijke plas bloed. De politie wordt ingeschakeld en Nick wordt al snel hun hoofdverdachte. Om zijn onschuld te bewijzen probeert Nick de sporen van zijn vrouw te achterhalen. Sporen? Ja, sporen! Zoals ieder gezin wel tradities en gewoontes heeft, hebben ook Nick en Amy zo hun tradities. Net zoals op iedere trouwdag heeft ook Amy dit jaar voor Nick een speurtocht uitgezet dat moet leiden tot haar huwelijkscadeau. Nick gaat op onderzoek uit en loopt gaandeweg tegen de meest bizarre ontdekkingen aan. Op zijn zoektocht maken we kennis met de bizarre ouders van Amy; het schrijversechtpaar van de kinderboeken Amazing Amy en met de tweelingzus en compagnon van Nick genaamd Go.

Was de New-Yorkse Amy wel zo gelukkig in het plattelandsstadje? En heeft de bar van Nick dat met het geld van Amy is gekocht er iets mee te maken?

Verloren vrouw/Donker hart is een thriller vol list en bedrog. Het verhaal van Amy’s verdwijning wordt door Nick verteld. Je ontwikkelt een empathie voor hem wanneer hij erachter komt dat Amy waarschijnlijk niet zo gelukkig is als hij dat is. Het schuldgevoel van Nick druipt van de pagina’s af. De speurtocht die Amy voor hem heeft uitgezet wakkert het schuldgevoel alleen nog maar aan. Halverwege het boek draait het verhaal om. Dit keer is het Amy die over haar verdwijning en haar leven praat. De empathie voor Nick wordt alsmaar kleiner en je wordt als lezer heen en weer geslingerd tussen twee partijen. De personages zijn echt met al hun goede, maar ook slechte eigenschappen zoals jaloezie, wantrouwen, egoïsme en manipulatie. Onthulling op onthulling volgt en de vuile was van het stel wordt in het boek buiten gehangen. Het boek zorgt voor een onderhuidse spanning en laat zien hoe ver mensen kunnen gaan om elkaars geheimen te accepteren in hun eigenbelang. Want hoe goed ken je elkaar na vijf jaar?

Verloren vrouw is een goede thriller met een continu onderhuidse spanning, waarbij je als lezer als pingpongballetje en weer wordt geslingerd tussen Nick en Amy. Is Nick een moordenaar of juist de onbenullige man die te weinig tijd aan zijn vrouw heeft besteed? In het boek blijkt niets te zijn wat het lijkt.

De reden voor **** is dat het einde het enige minpuntje is van het boek. Want hoe ijzersterk het verhaal ook is, een concreet spetterend einde is het meest bevredigend.

Eerder verschenen op Boekenz

Duisternis