Verlos ons van het kwaad

Dinsdag, 23 november, 2021

Geschreven door: Joost Vandecasteele
Artikel door: Christine de Knijf

Het onheilspellende van de virtuele wereld

“Na de aanslagen in Parijs verschuilt de terrorist Salah Abdeslam zich in Brussel, bij zijn netwerk van gelijkgestemden. Met de dreiging zo dicht bij huis raakt Koen B geobsedeerd door de  zoektocht naar de voortvluchtige, in die mate dat hij zichzelf ervan overtuigt dat hij de volgende aanslag verijdelen kan. Ook Elise E voert strijd tegen IS. Als hackster probeert ze de systemen van de organisatie te infiltreren. Na haar successen zal ze gerekruteerd worden door Margot V, die werkt voor het obscure bedrijf Blurred Inc. Samen zullen de twee vrouwen Koen B veranderen in een politieke stormram.
Verlos ons van het kwaad is een onheilspellende roman. Joost Vandecasteele reconstrueert de donkere periode die onze hoofdstad recent doormaakte. Tegelijkertijd laat hij zijn lezers het fundamentele gevaar zien dat op ons afkomt. Hoe wij onze levens op een scherm leiden en hoe makkelijk beïnvloedbaar wij daardoor zijn geworden. Mits de juiste algoritmes worden wij allemaal gewillig over het randje geduwd, de chaos in.”

[Recensie] Verlos ons van het kwaad gaat over de aanslagen in Parijs en Brussel en de gevolgen ervan. Het fictieve wordt doorspekt met de waargebeurde feiten.

We volgen Koen B., geobsedeerd op een verdachte. Hij denkt zelfs dat hij een volgende aanslag kan voorkomen. We volgen tevens Elise E. die via de computer tegen IS vecht. Zij probeert al hackend in de systemen van IS door te dringen. We volgen ook Margot V. die werkt voor het duistere Burred Inc. Margot werft Elise E. aan en samen maken ze van Koen B. een politicus pur sang.

De verschillende verhaallijnen bevinden zich ook in verschillende tijdzones. Daardoor duurde het even eer ik in het verhaal zat. Maar wat voor een, ik vond het mooi en tegelijk afschuwelijk om te lezen. Het boek is heel goed geschreven, de manier waarop de verhaallijnen samenkomen is fantastisch. Het verhaal leest vlot en de spanning wordt mondjesmaat opgevoerd maar het is tevens onheilspellend. Het laat ons zien hoe we ons leven meer en meer in de virtuele wereld leiden. Als Margot en Elise samenwerken, worden de IC- termen algauw veel te technisch en kan ik hun escapades op het net niet meer volgen. Wat best wel jammer was. Ik vind dat gemaakte leven schrikwekkend, geef mij maar het echte leven. Om het een keer te beleven in een boek was het wel interessant. Kortom een fijn boek, aanrader.

Foodlog

Eerder verschenen op Boekensite Gent