Mitch Rapp 18 - Dodelijke dreiging

Maandag, 25 oktober, 2021

Geschreven door: Vince Flynn
Artikel door: Severine Lefebre

Het boek zit boordevol actie

[Recensie] De presidentsverkiezingen in Amerika lopen niet van een leien dakje. Terwijl de verdeeldheid in het land groot is, ontvoeren IS terroristen een Franse microbioloog die ze verplichten een biochemisch wapen te maken. Een aanslag zou een heuse pandemie veroorzaken. IS schakelt daarvoor een Mexicaans drugkartel in om het wapen over de grens te smokkelen. Het is aan Mitch Rapp om te infiltreren in zowel het kartel als de IS om een wereldwijde ramp te voorkomen.

Dodelijke dreiging is intussen al het achttiende boek in de reeks rond superspion Mitch Rapp. Met een sterk plot heeft Kyle Mills ook nu weer een spannende actiethriller neergezet. Daarmee blijft hij de populaire serie verderzetten die Vince Flynn ooit was gestart.

Het verhaal begint met een spannende inleiding dat ons meeneemt naar een grot in Noord-Irak. Daar bevinden zich allerlei hooggeplaatste IS-leden, waaronder hun leider Mullah Sayid Halabi. Een van de meest gezochte terroristen ter wereld. Met een granaat elimineerde Mitch Rapp in een klap alle terroristen. Of dat dacht hij toch. Blijkbaar heeft Sayid Halabi de granaataanval overleefd. Dit begin zet direct al de spanning op scherp. Mitch Rapp is er alles aangelegen om Halabi te vinden, en gaat daarom op jacht. Zeker wanneer hij te horen krijgt dat een Franse microbioloog door IS werd ontvoerd om miltvuur te ontwikkelen als wapen. Dit gegeven zorgt voor een continue onderhuidse spanning in het verhaal.

Naast de angstaanjagende dreiging van een biochemische aanval speelt ook politiek een grote rol in dit boek. De presidentsverkiezingen staan voor de deur, en daarin is er een grote tweestrijd tussen de huidige president en senator Christine Barnett die ook een gooi wil doen naar het presidentschap. En daarbij maakt ze weinig vrienden. Ze heeft het niet hoog op met de CIA en diens medewerkers, waardoor Kennedy en Rapp in het nauw worden gedreven. Rapp staat er nu alleen voor en moet keuzes maken.

De plot van Dodelijke dreiging zit uitstekend in elkaar, met daarbij de nodige cliffhangers en plotwendingen. Er is een duidelijke opbouw wat spanning en verhaallijn betreft, zowel voor het politieke gedeelte als de terroristische dreiging. En de politieke spelletjes hebben indirect een zeer grote impact op de jacht op Halabi en het voorkomen van een ramp. Beide verhaallijnen lopen daardoor de hele tijd door elkaar heen, waarbij elke beslissing zijn gevolgen heeft. Het is in elk geval erg intrigerend om te zien hoe ver mensen willen gaan om iets te bereiken.

Het boek zit boordevol actie, met Mitch Rapp in de hoofdrol. Hij gaat van het ene gevecht naar het andere, met als doel om Halabi uit te schakelen en een miltvuuraanval tegen te houden. Omdat de nadruk bij dit boek vooral ligt op actie en interactie, blijft de uitwerking van het personage wat oppervlakkig. Rapp gaat ook al achttien boeken mee, waardoor de evolutie wat gestokt is. Wel staat hij er in zijn opdracht grotendeel alleen voor doordat de politiek zich tegen hem keert. Dat maakt het gevaarlijker, wat voor extra spanning zorgt. Al kan hij op de achtergrond wel officieus rekenen op de hulp van vrienden, maar evengoed proberen vijanden hem tegen te werken.

Kyle Mills heeft een zeer vlotte en aangename schrijfstijl. Hij slaagt erin om het tempo gedurende het hele verhaal hoog te houden. De hoofdstukken zijn niet al te lang, wat ook helpt om extra snelheid in het verhaal te krijgen. Hoewel hij niet de bedenker is van de reeks, slaagt Mills er wel in om de reeks op een goede manier verder te zetten na de dood van Vince Flynn. Net zoals het vorige boek Red War kun je ook Dodelijke dreiging los lezen van de reeks. Al refereert de inleiding van het boek wel naar Enemy of the State, deel zestien in de serie. Dus het is altijd wel een pluspunt als je de vorige boeken hebt gelezen.

Als liefhebber van actiethrillers heb ik ook nu weer veel leesplezier gehad met Dodelijke dreiging. Vooral qua spanning vond ik dit boek zeer goed, ik zat de hele tijd op het puntje van mijn stoel. Het thema van een oorlog via een biochemisch wapen vind ik interessant gevonden, maar niet echt origineel. Al is het creëren van een pandemie natuurlijk wel heel actueel en voelde het zeer realistisch. De politieke intrige maakt de verhaallijn nog een stukje ingewikkelder, maar het is wel een meerwaarde, en toont aan hoe gemakkelijk bepaald nieuws kan worden gelekt louter voor eigen politiek gewin. Ik was de hele tijd erg nieuwsgierig naar de wending van de verhaallijn, en deze heeft mij toch kunnen verrassen. Daarom geef ik Dodelijke dreiging 3,5 sterren.

Mitch Rapp 18 - Dodelijke dreiging

Red War