Voeding & gezond gewicht

Dinsdag, 31 januari, 2023

Geschreven door: Marjolein Dubbers
Artikel door: Joke Zwier

Het zet je aan tot nadenken over jouw eetpatroon

[Recensie] Marjolein Dubbers is food- en lifestylecoach, hormoondeskundige en heeft een passie voor de gezondheid van vrouwen. Dubbers informeert en inspireert via haar website www.energiekevrouwenacademie.nl en haar blogs, programma’s en boeken vrouwen om na te denken over hun gezondheid en hoe ze vitaal kunnen worden. Nee, niet alleen door te bewegen, maar ook door anders te gaan eten. Door een burn-out begon zijzelf een speurtocht om haar energie en Gezondheid terug te krijgen. Dit resulteerde uiteindelijk in het opzeggen van haar baan en het schrijven van meerdere boeken; Eet meer Energie, Het energieke vrouwen voedingskompas, Voeding & Hormonen en Voeding & Immuunsysteem.

Processen in het lichaam
Voeding & Gezond Gewicht
is het derde deel in de reeks Energieke vrouwen. Het boek is opgedeeld in 13 hoofdstukken, waarbij op bijna elke bladzijde een rode omcirkeling staat om een woord te benadrukken dat belangrijk kan zijn voor de lezer. In duidelijke en begrijpelijke taal weet Dubbers de lezers uitleg te geven over de processen die in het lichaam plaatsvinden. Ze heeft het hier dan in het bijzonder over de invloed van vetten, suikers en koolhydraten. Dingen waar de laatste jaren al veel boeken over geschreven zijn door de toename van obesitas in de wereld. We weten allemaal dat elk pondje door het mondje gaat, alleen is dat niet altijd de oorzaak van overgewicht. Dat de voedingsmiddelenindustrie verslavende stoffen in de bewerkte voeding stopt, wordt steeds meer bekender, alleen het is allemaal zo lekker. Hoe wijzig je nu je eigen voedingspatroon? Dit kan alleen door er zelf inzicht in te krijgen in wat voor jou nodig is en daarbij is calorieën tellen uit den boze.

Verwijzingen

In Voeding & Gezond Gewicht verwijst Marjolein Dubbers regelmatig naar een online artikel of onderzoek. De links er naar toe kun je op www.energiekevrouwenacademie.nl/links-voeding-en-gezond-gewicht vinden. Deze verwijzingen maken dat Voeding& Gezond Gewicht niet een boek is dat heel snel leest. Dit is natuurlijk niet het belangrijkste als je meer wilt leren over de processen die er in een lichaam plaats vinden. Maar het verstoort de leesflow wel, en haalde mij in ieder geval uit mijn concentratie.

Zowel in het boek als op de website zijn lekkere recepten te vinden waarin bijvoorbeeld geen suiker of koolhydraten zijn verwerkt. Wanneer je dat doet, gaat er een wereld voor je open, alleen een pop-up verpest het doorbladeren op de website, wat heel jammer is en mij deed afhaken.

Belangrijkste tips
De belangrijkste tips uit het boek zijn: luister naar je lichaam, geeft oude denkpatronen op, vermijdt light producten en bewerkte voeding. En als je dingen wilt veranderen in jouw voedingspatroon begin dan langzaam. Het duurt zeker drie weken voor je verandering merkt.

Voeding & Gezond Gewicht is een leuk boek waar de tijd voor genomen moet worden en inzichten geeft op de invloed van vetten, koolhydraten en suikers op het lichaam. Het zet je aan tot nadenken over jouw eetpatroon.