Voeding het ultieme medicijn

Zaterdag, 9 juni, 2018

Geschreven door: Klaus Oberbeil
Artikel door: Esther Out

Klachten verhelpen met goede voeding

[Recensie] Klaus Oberbeil is medisch journalist en schreef al verschillende boeken over gezondheid en voeding. In dit boek neemt hij je mee op reis door je lichaam en legt hij uit hoe je stofwisseling werkt en welke rol voedingstoffen hierbij spelen. Het uitgangspunt hierbij zijn klachten die je kunt hebben en hoe je die met de juiste voeding kunt bestrijden.

Dat voeding een veel grotere rol speelt bij onze gezondheid dan dat we altijd gedacht hadden is inmiddels redelijk bij iedereen doorgedrongen. Als je elke dag je maaltijd eet bij de grote gele M en je veel suiker en weinig groente en fruit eet weet je dat je je lichaam ernstig tekort doet. Maar waarom dat precies zo is, is voor veel mensen nog niet helemaal duidelijk. Wat voedingstoffen uit bepaalde voedingsmiddelen voor je lijf en gezondheid doen (zowel in positieve als negatieve zin) en welke rol ze spelen in het grotere geheel van je stofwisseling is voor veel mensen lastig te bevatten.

Voor die mensen is dit een heel interessant boek. Er staat uitgebreid in beschreven of hoe je stofwisseling precies werkt. Vitamines spelen hierbij een hoofdrol en daarvoor is dan ook veel aandacht. Er staat overzichtelijk beschreven welke vitamine wat precies doet en waarvoor het belangrijk is. Wist je bijvoorbeeld dat je behoefte aan vitamines stijgt als je in een stressvolle periode zit?

Verder lees je veel over welke voeding goed is en bepaalde situaties. Denk bijvoorbeeld aan voeding voor zwangere vrouwen, voeding voor kinderen en voeding bij allergieën. Er is uitgebreid aandacht voor de voedingstoffen die bepaalde onderdelen van je lichaam nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren en herstellen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de spieren, het bloed of de huid.

Pf

Hierna vind je een uitgebreide lijst met klachten en met welke voedingstoffen je de klacht kunt helpen voorkomen of helpen genezen. Klachten die je in deze lijst terugvindt zijn bijvoorbeeld hoge en lage bloeddruk, menopauze klachten en roos. Achterin het boek vind je nog een aantal recepten waarin voedingstoffen zijn verwerkt die bijzonder goed voor je zijn.

Al met al is Voeding het ultieme medicijn een boeiend boek als je geïnteresseerd bent in gezondheid en welke rol voeding daarbij speelt. Of het allemaal klopt is voor mij lastig vast te stellen, maar het geeft in ieder geval stof tot nadenken.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl