Vol verwachting

Dinsdag, 18 augustus, 2020

Geschreven door: Madelein Kerseboom
Artikel door: Claudia van Koolwijk

Pittige onderwerpen

[Recensie] De eerste kennismaking met de boeken van Madelein Kerseboom had ik met haar debuut De Hot Daddy List. Vanaf pagina één werd ik in het verhaal gezogen en ik heb dan ook echt genoten van het verhaal. Dat was echte feelgood. Toen mij ter oren kwam dat het boek Vol verwachting ging verschijnen had ik dan ook meteen zin om het boek te gaan lezen.

Vol verwachting vertelt het verhaal van Anouk, een stewardess die geniet van haar vrijheid en totaal nog geen zin heeft in vastigheid in haar leven. Wanneer ze echter haar vrije avond op Bali doorbrengt met een man blijkt dit haar hele leven compleet overhoop te gooien. Ze blijkt zwanger te zijn juist op het moment dat haar zus Hanne er opnieuw is achter gekomen dat het haar weer niet is gegund om zwanger te raken.

De boeken van Madelein worden bestempeld als feelgoodromans en dit zijn ze zeker. Toch merk je als lezer dat dit verhaal ook wat pittige onderwerpen kent. Je voelt duidelijk de worsteling van Anouk over hoe om te gaan met een ongeplande zwangerschap, maar het komt ook duidelijk naar voren hoe lastig ze het vind om haar zus onder ogen te komen. Als lezer leef je mee met beide vrouwen en, ondanks dat ik het zelf niet heb meegemaakt, denk ik dat ik het ook lastig zou vinden om te peilen of Hanne juist wel of niet betrokken wil zijn bij de verschillende stadia gedurende de zwangerschap.

Toch zijn de zwangerschap van Anouk en het proberen zwanger te raken van Hanne niet de enige serieuze onderwerpen die in het verhaal belicht worden. Ook het gemis van dierbaren komt op verschillende momenten terug in het verhaal. Dit alles is mooi verweven met vrolijke momenten, waardoor het een realistisch boek wordt.

Het was voor mij dan ook erg moeilijk om het boek weg te leggen en in één avondje was het uit. Vol verwachting krijgt van mij 4 sterren en ik kijk alweer uit naar haar volgende boek.