Voltreffer

Zaterdag, 20 augustus, 2022

Geschreven door: Jeff Kinney
Artikel door: Frico Sijbrandi

Met goede moed en frisse tegenzin

[Recensie]  Het leven van een Loser – Voltreffer  is het meest recente deel uit de populaire Loser-serie van Jeff Kinney. Een verhaal over volhouden en doorzetten, ook als je niet veel op hebt met sport en je interesses ergens anders liggen. Bram Botermans weet vele obstakels op weg naar een klein persoonlijk succes te omzeilen. Lukt het hem om voor één keer te schitteren?

Jeff Kinney (1971) is een Amerikaanse programmeur van computerspellen, striptekenaar, producer en schrijver van kinderboeken. Hij studeerde aan de Universiteit van Maryland.  In deze periode schreef hij een strip die in de krant van de campus verscheen. Vanaf dat moment wist hij dat hij schrijver wilde worden. Zijn bekendste werk is Het leven van een Loser. Het is één van de meest populaire kinderboekenseries. De boeken zijn geschreven als een logboek van de hoofdpersoon Bram Botermans. Het leest makkelijk, de teksten lijken handgeschreven en de illustraties zijn eenvoudig. Jeff Kinney kreeg drie Gouden Boeken voor boektitels met 250.000 verkochte exemplaren uitgereikt voor zijn titels Vette pech!Bekijk het maar! en Een hondenleven

Bram Botermans heeft niet veel op met sport. Hij heeft geen oog voor de geweldige prestaties van atleten, maar kijkt liever naar de Bloopers. Medailles zou hij wel willen winnen, maar alleen om geld mee te verdienen en te kunnen schitteren in TV-reclames. Volgens Bram is het beste aan sporter zijn, dat je vroeg met pensioen kunt en dan de wereld rond kunt reizen. Dat wil Bram allemaal wel, dus hij geeft sport nog niet op. Zijn kans om zich te bewijzen komt sneller dan gedacht. De school sportdag komt eraan. De voorbereiding in de sportschool verloopt dramatisch. En ook de sportdag is een complete mislukking. Op aanraden van zijn moeder probeert  Bram zijn geluk dan maar  in een basketbalteam. Maar meer dan een zeer matige poging wordt het niet, alles wordt verloren. In het Tweede Kans toernooi komt niet het team dat alles wint, maar het team dat alles verliest in de finale. Bereikt Bram zijn kortstondige moment van roem in de laatste minuut van die allesbeslissende finale?

Voltreffer neemt je mee in de worsteling van Bram Botermans met zijn afkeer van sportieve activiteiten en het verwachtingspatroon van zijn moeder.  Het verhaal wordt vlot verteld, met een leuk lettertype en grappige tekeningen die het verhaal goed ondersteunen.

—

Voltreffer

Het leven van een allerbeste vriend 3 - Grappige griezels