Voor wie is de toverdrank?

Zaterdag, 24 juli, 2021

Geschreven door: Lisette Valk, Marijn van der Wateren
Artikel door: Denise de Groot

Wanneer een jongen wil dansen

[Recensie] Welk kind wil nou niet leren toveren? Vroeger toen ik klein was vond ik alles wat met toveren, magie en sprookjes te maken had erg leuk en ik denk dat deze onderwerpen het nog steeds goed toen bij kinderen. Als jouw kind houdt van deze geheimzinnige dingen is het boek Voor wie is de toverdrank echt een aanrader.

Het verhaal gaat over Nout die dolgraag op ballet wil, maar ballet is toch alleen voor meisjes? Genderneutraliteit is een onderwerp wat op dit moment erg actief is. Zelf ben ik ook voorstander van dat jongens best op ballet mogen als ze dat willen. Nout mag dat niet van zijn ouders en gaat daarom op zoek naar een toverdrank. In de bibliotheek vindt hij een boek met een toverdrank die hem een meisje maken, de perfecte oplossing! Alleen is die toverdrank niet zomaar gemaakt.

Het boek Voor wie is de toverdrank is geschreven op AVI M5 niveau. Dat houdt in dat het leesniveau bedoeld is voor kinderen die in midden van groep 5 zitten, maar als jouw kind sterker is in lezen kan het natuurlijk ook eerder gelezen worden. Het boek heeft een speciaal concept want halverwege het verhaal ontwikkelt het zich in twee richtingen. Het verhaal is letterlijk doormidden geknipt. In het bovenste deel van de bladzijde maakt Nout een toverdrank waar hij vleermuisnagels voor nodig heeft en voor het onderste deel heeft hij allemaal gekke kruiden nodig.

Ik vind dat Lisette Valk dat concept goed heeft weer gegeven. Wat knap is, aangezien dit het enige boek is wat ik van haar kon vinden. In de serie geknipt voor jou zijn nog 3 andere soortgelijke boeken uitgegeven. Deze boeken zijn elk door een andere auteur geschreven. De illustratoren zijn ook steeds verschillend. Voor wie is de toverdrank bevat illustraties van Marijn van der Wateren. De stijl van Marijn beschrijft ze zelf als los en illustratief en dat zie je terug in de tekeningen bij dit boek.

Het boek Voor wie is de toverdrank vind ik een aanrader voor kinderen rond de 8 jaar. Het verrassingselement van dat het verhaal zich in tweeën splitst vind ik erg leuk. Hierdoor lijkt het alsof je twee boeken leest!