Voordat ze verdween

Vrijdag, 22 april, 2022

Geschreven door: Lisa Gardner
Artikel door: Lilian Retel

Leuk concept, matige uitwerking

[Recensie] Lisa Gardner, bekend van onder andere de serie over rechercheur D.D. Warren, komt met een nieuw personage: Frankie Elkin. Frankie is een vrouw van middelbare leeftijd, met een alcoholprobleem en zonder vaste verblijfplaats. Frankie heeft zich gestort op het vinden van vermiste personen. Inmiddels heeft zij veertien zaken opgelost, helaas zonder iemand levend terug te vinden.

In Voordat ze verdween stort Frankie zich op de vermissing van Angelique Badeau. Hoewel het afgedaan wordt als een weggelopen tiener, vindt Frankie aanwijzingen die het tegendeel bewijzen. Al snel blijken er meer meisjes vermist te zijn. Stuit Frankie Elkin deze keer weer op een lijk of lukt het haar de vermiste meisjes te vinden?

Het boek start direct met een heel spannende scène. We leren Frankie langzaamaan kennen en worden geïntroduceerd in de zaak-Angelique. Omdat Voordat ze verdween om Frankie draait wordt zij als personage goed neergezet. Dit wordt niet in één keer gedaan; langzaam wordt duidelijk waarom Frankie rondzwerft, niet op één plek blijft en wat voor trauma’s zij heeft opgelopen.

Dat Frankie een alcoholprobleem heeft, is niet te missen. Dit wordt namelijk ontelbaar veel keren herhaald, vooral het feit dat zij naar alcohol verlangt en eigenlijk naar een AA-bijeenkomst zou moeten gaan.

Herhalingen spelen ook in de rest van het verhaal een grote rol. Met regelmaat worden de details uit de zaak herhaald, tot vervelens toe. Het boek had mogelijk een flink aantal pagina’s minder kunnen hebben door herhalingen te schrappen. Ook wordt keer op keer vastgesteld dat de wijk waarin Voordat ze verdween zich afspeelt, heel gevaarlijk is, met name voor een witte vrouw alleen. Hoewel Mattapan (Boston, USA) inderdaad een hoog misdaadgehalte heeft voelde deze benadrukking geheel overbodig, tegen discriminerend cq. generaliserend aan.

Wanneer we deze minpunten weglaten, houden we een verhaal over wat inhoudelijk een heel goed concept is. Een burgervrouw die zich gestort heeft op het vinden van vermiste mensen om haar alcoholverslaving te onderdrukken. Maar ook op de essentie van deze verhaallijn valt veel aan te merken. Frankie wordt namelijk in eerste instantie gehaat door de politie vanwege haar bemoeienissen maar plotsklaps volledig bij het onderzoek betrokken, alsof ze zelf een rechercheur is. Het plot is verrassend omdat het ontzettend vergezocht lijkt. Dat de dader(s) tot het einde onbekend blijven is daarentegen een pluspunt.

Wat ook een pluspunt is, is de schrijfstijl van Lisa Gardner. Deze is zeer toegankelijk omdat de zinnen kort zijn en er geen moeilijke woorden gebruikt worden. Hoewel er gedeelten in het verhaal redelijk saai zijn door de herhalingen, zorgt Gardner ervoor dat je wel door wilt lezen om erachter te komen wat er precies aan de hand is.

Bovenstaande laat al merken dat ik weinig enthousiast ben over het verhaal. Ik heb het zeer snel uitgelezen door de vlotte schrijfstijl, maar ik heb me ook ontzettend geërgerd aan de herhalingen. Frankie Elkin is voor mij geen personage dat ik wil blijven volgen. Zoals gezegd vind ik het idee achter Voordat ze verdween heel leuk, maar is de uitwerking zeer matig met een plot dat afgeraffeld lijkt. Ik kan er niet precies de vinger op leggen waarom dit boek mij niet kon bekoren, aangezien er voornamelijk lovende reacties zijn. Helaas niet van mijn kant, ik beoordeel dit boek namelijk met 2 sterren.

Niet verder vertellen

Voordat ze verdween

Als je me ziet