Vriespunt

Zaterdag, 27 mei, 2023

Geschreven door: Arne Dahl
Artikel door: Lisette Woest-Appeldoorn

Sterke cliffhangers, maar de geloofwaardigheid is wankel

[Recensie] Sam Berger en Molly Blom zijn oud politieagenten. Na hun ontslag zijn ze een veiligheidsbedrijf – Bathuset Security AB – begonnen. Als er in het werkgebied van hun voormalig collega en inspecteur van de recherche, Desiré Rosenkvist -bijnaam Deer, een aantal lijken gevonden worden, zoekt ze contact met Berger en Blom,

Er lijkt een patroon in de moorden te zitten. Elke vijfde van de maand wordt er een nieuw lijk aangetroffen. Ogenschijnlijk hebben ze niets met elkaar gemeen, behalve de dag van de maand. Als Blom en Berger de zaak gaan onderzoeken stuiten ze op bijzondere zaken. Lijken die meerdere DNA-profielen in zich hebben, is nog maar het topje van deze intrigerende, maar ook bizarre zaak.

Arne Dahl is het pseudoniem van Jan Arnald. Een Zweedse schrijver, redacteur en literair criticus. Zijn boeken over het zogenaamde A-Team zijn een doorslaand succes en worden ook voor de televisie bewerkt. Vriespunt is het vijfde deel in een serie – die hij na het A-team heeft geschreven – met Sam Berger en Molly Blom in de hoofdrol.

Het meerdere gezichtspuntenperspectief
Met Vriespunt zet Arne Dahl een complex en fascinerende thriller neer. De plot borduurt deels verder op deel vier in de serie, Nachtmerries. De schrijfstijl van Dahl is zonder meer pakkend te noemen. Hij schrijft beeldend en schuwt het grove niet. Sterk is het meerdere gezichtspuntenperspectief. Hij neemt de lezer mee door de ogen van de moordenaar, Deer, Berger en Blom. Op die manier krijg je een totaalbeeld van de moordzaak. Hij vertelt het verhaal aan de hand van belangrijke data. Dit geeft soms wel het gevoel dat er meer dan 24 uur in een dag zitten en het lijkt alsof de personages geen slaap nodig hebben. Dit laatste voelt ook wat ongemakkelijk. Doet iets af aan de geloofwaardigheid. De geloofwaardigheid is in dit vijfde deel sowieso een wankel punt.

De technologische aspecten van het verhaal voelen soms over-the-top aan. Neemt niet weg dat het over het geheel een intrigerend plot is. Je blijft doorlezen. Zijn krachtige en meer dan eens prachtige beeldvorming maken Vriespunt wederom tot een genot om telezen. Zijn beschrijving van de mensheid, het bizarre en wonderlijke dat in een mens kan huizen, de invloed ervan op anderen geeft je bij tijd en wijle letterlijk de kriebels.

Waar Arne Dahl ook goed in is, is het schrijven van een cliffhanger. Ook nu kijk je uit naar een volgend boek, omdat je getriggerd bent. Je wil weten wat zijn bedoeling is met een van de laatste zinnen. Toch is Vriespunt het minste boek van hem tot nu toe.

Eerder verschenen op Boeken-cast

Vriespunt

Nachtmerries