Vrijheid

Donderdag, 16 april, 2020

Geschreven door: Imogen Kealey
Artikel door: Silke Wimme

Prachtige ode aan een sterke vrouw

[Recensie] Nancy Wake werkte als journaliste in Parijs wanneer ze Henri Fiocca leerde kennen. Henri is een rijke industrieel uit Marseille en viel als een blok voor Nancy. Al snel verloofde het koppel zich en Nancy volgde hem naar Marseille.

Marseille, januari 1943, de nazi’s hebben Frankrijk bezet en Nancy is actief in het verzet. Ze helpt heel wat mensen het land te ontsnappen en opgepakte verzetsstrijders haalt ze uit de handen van de Duitse bezetter. Bovendien is ze zeer actief op de zwarte markt. Alles loopt goed tot zij en Henri verraden worden en de nazi’s Henri oppakken. Nancy moet hierop Frankrijk ontvluchten, want zij is de White Mouse waar de Duitse bezetters naar op zoek zijn en op wier hoofd een enorm bedrag staat. Via Spanje komt ze in Groot-Brittannië terecht waar ze een zware training krijgt en opgeleid wordt tot spion. Eenmaal de opleiding afgerond, wordt zij gedropt in haar geliefde Frankrijk. Daar zal ze samen werken met de plaatselijke maquis onder leiding van Fournier om de Duitsers een hak te zetten. Maar ze geeft ook de moed niet op om Henri nog terug te zien, zal het haar lukken ook hem te bevrijden? Zal ze hem kunnen wreken?

Vrijheid is gebaseerd op waargebeurde feiten uit het boeiende leven van Nancy Wake die tijdens de Tweede Wereldoorlog zich dapper inzette voor het verzet samen met de Franse maquis.

Imogen Kealey is een pseudoniem voor het schrijversduo Darby Kealey en Imogen Robertson. Imogen is een Britse auteur van vooral historische fictie en Darby is filmproducer. Vrijheid zal binnenkort verfilmd worden met Anne Hathaway als Nancy Wake. Meestal heb ik het niet zo op met boeken die geschreven worden met het oog om nadien verfilmd te worden, maar ik moet mijn vooroordelen bij dezen opbergen. De verfilming is zeker iets om naar uit te kijken aangezien het boek een heerlijke pageturner is en onmogelijk opzij te leggen. Ik heb het dan ook in één ruk uitgelezen. Een goede verfilming kan het verhaal alleen nog maar sterker maken.

Je merkt zo dat het boek door zowel een man als een vrouw geschreven werd. Geen enkel ogenblik wordt het enerzijds te melig of anderzijds te heldhaftig. Het is de perfecte mix van de vrouwelijke meer gevoelige touch met de mannelijk meer technische inbreng. En gezien Darby Kealey dan nog eens filmproducer is, werd een vlotte, eenvoudige en vooral filmisch schrijfstijl gehanteerd. Hierdoor leest het vlot en het voelde het alsof ik in een tijdmachine zat en terug gekatapulteerd werd naar het Marseille van 1943. Er worden af en toe kleine tijdsprongetjes gemaakt, maar dit is zeker niet storend. Je kan denk ik wel duizenden pagina’s vullen over Nancy Wake en haar activiteiten bij de résistance zonder te langdradig te worden en te vervelen. Maar om alles in 380 pagina’s samen in een verhaal te vatten, is het onmogelijk om dit zonder deze sprongen te doen.

De auteurs hebben grondige research gedaan naar hun hoofdpersonage alsook naar de regio waar deze het meest actief was, hierdoor werd het voor hen mogelijk om soms af te wijken van de feiten zodat deze beter in hun verhaal paste. In een epiloog geven ze hier een gedetailleerde uitleg over, waardoor het niet storend was dat zij zich niet 100% aan de feiten hielden. Doordat Imogen en Darby in Vrijheid hun lezers niet overrompelen met feiten en data die tot de algemene kennis behoren van de Tweede Wereldoorlog, zoals de vele gruwelijkheden die de nazi’s pleegden, bleef het verhaal van Nancy centraal en leest het boek als een sneltrein.

De personages zijn goed uitgewerkt, vooral Nancy en Böhm. Hoewel Böhm een verzonnen personage is, kan hij best wel eens bestaan hebben en zoals de auteurs zelf aanhalen in hun epiloog, is hij de combinatie van alle nazi’s die het pad van Nancy kruisten tijdens deze periode. Nancy is een sterke, trouwe vrouw die geen schrik kent. Maar naarmate het verhaal vordert, merken we toch dat ze onder haar harde bolster een hart van goud heeft. Het oog voor details zoals haar poederdoos en de rode lippenstift, gaf haar in oorlogstijd toch enkele verfijnde vrouwelijke trekjes. Het is een leuk detail te weten dat ze hier steeds aandachtig voor was.

Normaal zeg ik niet zoveel over de cover, maar het zou zonde zijn het bij deze niet te doen. De tekening van de vrouw met de fiets en in de lucht een gevechtsvliegtuig is een perfecte schets van wie Nancy was ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. De foto van de echte Nancy Wake in de hoek maakt het geheel compleet.

Hoewel dit een roman is, zullen niet alleen de liefhebbers van dit genre van het boek genieten, maar ook anderen die graag oorlogsverhalen lezen, spionage boeken of zelfs spannende thrillers. Het is de uitstekende mix en bestemd voor een zeer ruim lezerspubliek. Ik heb genoten van elke pagina van deze prachtige roman. Nancy Wake was een krachtige vrouw en het is terecht dat haar verhaal verteld wordt. Vrijheid is een prachtige ode aan deze fantastische dame.