Vuurland

Maandag, 3 februari, 2020

Geschreven door: Pascal Engman
Artikel door: Carlita Van Rossum

Van begin tot eind geboeid lezen

[Recensie] Inspecteur Vanessa Frank, officieel werkzaam bij de politie in Stockholm, heeft te veel tijd omhanden sinds zij op non-actief is gesteld. Om toch iets nuttigs te doen, gaat zij het mentorschap uitvoeren over een jonge minderjarige asielzoekster, Natasja. De twee hebben een klik, maar op een dag is Natasja spoorloos verdwenen. Tijdens haar zoektocht naar Natasja krijgt Vanessa te maken met een internationaal netwerk van criminelen die uit alle macht willen voorkomen dat Vanessa haar neus in hun zaken steekt. Maar als Vanessa op zaken stuit die nog gruwelijker zijn dan ze zich had kunnen voorstellen, zet ze alles op alles om Natasja te vinden. Zelfs als ze hiervoor haar eigen leven op het spel moet zetten.

De titel Vuurland slaat op een gebied in het zuiden van Chili, waar zich dingen afspelen die het daglicht niet mogen zien. De auteur neemt de tijd om de lezer eerst kennis te laten maken met de personages die vanaf het begin of pas later hun rol in deze huiveringwekkende thriller vervullen. Dit houdt in dat er bij de start van het verhaal vaak van perspectief wordt gewisseld en dat je goed moet opletten wie er nu allemaal ‘meedoen’. Maar dat is de moeite waard; je krijgt door de beschrijving van de leefomgeving, culturele achtergrond en persoonlijke situatie van de personages een duidelijk beeld van wat hen drijft. Zelfs de beweegredenen van de nietsontziende criminelen geven stof tot nadenken en maken hen tot meer dan gewoon degenen die je uit de weg geruimd wil zien. Vanessa Frank is evenmin een doorsnee inspecteur; je leert haar beetje bij beetje kennen en ze heeft geen hoog knuffelgehalte. Desondanks kan je niet anders dan met haar meeleven en haar moed bewonderen.

Pascal Engman is van huis uit journalist en dat is goed te merken. Hij heeft zich duidelijk verdiept in criminele organisaties en hun werkwijze en heeft door zijn verblijf in Chili ook een reëel beeld kunnen schetsen van de politieke geschiedenis en de gevolgen daarvan voor (een deel van) de bevolking. Het geeft je koude rillingen als je je realiseert dat het gebied in Vuurland, wat als locatie dient voor dit verhaal, ook in het echt een gruwelijke geschiedenis heeft gekend die diepe littekens heeft achtergelaten (zie het voorwoord van de auteur).

Al met al heeft Vuurland mij van begin tot eind geboeid en is het de auteur gelukt om de spanning steeds meer op te voeren, zodat je het boek zo snel mogelijk uit wilt hebben. En dit is nog maar deel 1 van de te schrijven trilogie rond Vanessa Frank… Ik verheug me al op het vervolg! 4 sterren voor Vuurland.