Waar geluk begint

Zaterdag, 29 februari, 2020

Geschreven door: Eva Eland
Artikel door: Katelijne van Alem

“Maar geluk gaat vaak zijn eigen gang”

De auteur en illustrator

[Recensie] Eva Eland groeide op in Delft en is illustratrice. Ze studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en de School of Visual Arts in New York. Haar master in kinderboekenillustraties heeft Eva cum laude behaald aan de hoogstaande Cambridge School of Arts. Ze woont in Cambridge, samen met haar verloofde. Als Verdriet op bezoek komt is haar eerste prentenboek.

Verhaal

Iedereen heeft geluk nodig.
Het is ongrijpbaar, en soms voelt het heel ver weg. Maar er is één plek waar je altijd geluk kunt vinden – de plek waar je je thuis voelt.

Dans Magazine

Geluk

Door dit boekje kun je samen praten over geluk. Weet jij wat geluk is of wat is geluk voor jou? Wanneer voelde jij je gelukkig en wanneer helemaal niet? Dit boek helpt bij de zoektocht naar geluk of het onder woorden kunnen brengen van waar je blij van wordt en waar je boos over wordt bijvoorbeeld.

Nieuwe dingen

Het boek heeft meerdere wijze lessen in zich zitten. Zo wordt er aangegeven: “Maar het laat je nieuwe dingen ontdekken. Geniet van de momenten met je vrienden en familie”. Misschien kun je bij iedere pagina eigen tekeningen of collages maken van wat er gebeurt  in het boek. Zo kun je samen met je kind de vertaling maken naar jullie geluk. Of erachter komen waar geluk al die tijd al in aanwezig was en dit proberen te koesteren.

Vormgeving

De illustraties zijn magisch en dromerig. Er worden maar een paar neonkleuren gebruikt in het boek, wat de uitstraling erg krachtig maakt. De teksten zijn kort en diepzinnig, geven veel mogelijkheid om het op je eigen manier te interpreteren. Mooi om je met dit verhaal in je achterhoofd te houden waar het allemaal om draait. Eigenlijk is dit verhaal zowel voor kinderen als volwassenen erg mooi.

De cover is gemaakt vanuit diepdruk en voelt erg prettig aan, de letters liggen in het boek. In dit boek word je troost en herkenning gegeven.