Waar is grote broer?

Woensdag, 15 september, 2021

Geschreven door: Linde Faas
Artikel door: Ramona van den Berg

Het verhaal heeft een fijne spanningsboog

[Recensie] Wauw, wat een mooi formaat prentenboek mochten wij ontvangen. Op de cover is een blauwe kikker te zien die om zich heen kijkt. Britt geeft meteen aan dat deze kikker naar alle waarschijnlijkheid zijn grote broer aan het zoeken is, omdat ie zo in het rond kijkt. Het blauwe diertje steekt mooi af op de oranje achtergrond. Dit is zeker een cover die ons aanspreekt en die ik in een boekhandel op zou pakken.

Wanneer we het boek openslaan zien we mooie grote prenten met de daarbij behorende tekst. We maken kennis met Kleine Broer en Grote Broer. Zij wonen samen in de mooie groene jungle. Kleine Broer is voor heel veel dingen bang, dus hij komt niet graag uit zijn bloem. Maar op een dag is Grote Broer kwijt. Dit zorgt ervoor dat Kleine Broer uit zijn bloem moet komen om hem te zoeken.

In dit verhaal merk je vooral de weg die Kleine Broer aflegt op. Hij komt nu tot de conclusie dat de wereld zoveel mooier en groter is dan alleen maar zijn plekje in de bloem. Kleine Broer maakt alles wat om hem heen is groots, eng en gevaarlijk. Maar door de tocht die hij aflegt om zijn broer te vinden, ontdekt hij dat het allemaal niet zo eng en gevaarlijk is.

De illustraties in het boek zijn zeker van meerwaarde. Je ziet de tocht die Kleine Broer maakt helemaal uitgetekend met alle obstakels die er benoemd worden in het verhaal. Daarbij zijn de prenten mooi van kleur. Dit verhaal staat voor ons echt voor: je angsten overwinnen. En dat is op leuke kinderlijke wijze in dit prentenboek naar voren gebracht.

Pf

Wij geven dit boek dan ook 4,5 ster. Het is van een mooi formaat om voor te lezen en de prenten te laten zien. Het verhaal heeft een fijne spanningsboog die niet te hoog is voor de jonge lezertjes. De achterliggende boodschap die erin zit dat je soms je angsten moet overwinnen vind ik een mooi extraatje.

Ramona