Waarom moet ik u tegen jou zeggen

Woensdag, 7 april, 2021

Geschreven door: Karin Driegen
Artikel door: Silke Wimme

Wat een krachtig verhaal

[Recensie] Wat was ik enkele weken geleden verrast een berichtje terug te vinden van Karin Driegen met de vraag om haar boek te recenseren. Met schaamrood op mijn kaken merkte ik bovendien dat het bericht reeds enkele maanden oud was en ik het niet eerder had opgemerkt, wat ben ik soms een computerkluns. Gezien mijn familiegeschiedenis sprak de korte inhoud mij onmiddellijk aan. Een verhaal over een Duitse immigrante in Nederland ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, wat wilde ik dit boek graag lezen!

In een dorp nabij Groningen woont Minnie samen met haar echtgenoot Douwe en hun kinderen. De Tweede Wereldoorlog is volop bezig en ze zijn wel een zeer bijzonder koppel: Minnie is een Duitse immigrante en haar man is een verzetsstrijder. Douwe vecht voor de vrijheid van zijn moederland en tegen de Duitse bezetter. Hij probeert Minnie zoveel mogelijk in bescherming te nemen door haar zo weinig mogelijk te vertellen over zijn acties als partizaan. Minnie heeft het door haar Duitse afkomst niet makkelijk, mensen kijken haar scheef aan op straat, roddelen over haar en ze mist haar familie in Duitsland. Ze begint Douwe te wantrouwen, het lijkt alsof hij dingen voor haar verzwijgt en nadat ze een briefje in zijn jas terugvindt slaat het groene monster bij haar toe. Ze wordt jaloers en gaat hem bespioneren. Na de oorlog probeert Minnie haar leven terug op te bouwen en komaf te maken met haar demonen.

Na het lezen van Waarom moet ik u tegen jou zeggen werd ik even stil. Wat een krachtig verhaal, het zet aan om na te denken over enkele bijzondere thema’s. De auteur schrijft op een sobere en eenvoudige manier. Geen ellenlange zinnen, ingewikkelde constructies, of moeilijk taalgebruik. Hierdoor krijgt het verhaal zelf de volle aandacht van zijn lezers.

Het boek bestaat uit twee delen, het eerste deel gaat over de gebeurtenissen tijdens de oorlog en het tweede over wat er nadien aan de hand was. Beide stukken belichten verschillende negatieve aspecten van de oorlog, deze verschillen bovendien van andere boeken over WOII waar vooral het antisemitisme belicht wordt. Via Minnie wordt aangetoond hoe het is om een migrant te zijn tijdens de oorlogsjaren. Ze heeft het niet makkelijk. Zo is de Nederlandse taal na al die jaren nog steeds niet makkelijk en de gebruiken voelen nog altijd vreemd aan voor haar. Kortom het zich thuis voelen in een ander land loopt niet altijd van een leien dakje. Maar dan komt er plots die verdomde oorlog die van haar ouders, broers en zussen de vijanden maken. Als Duitse wordt zij op straat scheef bekeken, nergens is ze nog welkom.

De manier waarop de auteur Minnie in beeld brengt is aangrijpend en zet je aan het denken. Hoe zou jij je voelen wanneer je moederland de aartsvijand is van het land waar nu je thuis is? Minnie begrijpt dat haar land van herkomst fouten heeft gemaakt maar haar familie woont er nog steeds. Ze heeft gemengde gevoelens en ook dit weet de auteur op een bijzonder manier in beeld te brengen. In het tweede deel wordt duidelijk dat de gruwelen van een oorlog niet stoppen wanneer deze gedaan is. Ze blijven nog jaren nazinderen.

Het boek is gebaseerd op waargebeurde feiten en ik miste ergens wel een voorwoord of nawoord waarbij Karin Driegen hierover wat meer toelichting zou geven. Ik ben zeer benieuwd op welke personages uit haar familie het verhaal gebaseerd is en wat de auteur zelf verzonnen heeft of waargebeurd is.

Dit boek heeft mij persoonlijk aangegrepen gezien ook mijn grootmoeder van Duitse afkomst was en naar België kwam vlak na de oorlog. Ieder woord nam ik in mij op en liet ik bezinken. Waarom moet ik u tegen jou zeggen is een mooie roman en bovendien een mustread voor WOII boekenfans. 4 sterren.