Waarom? Een eerste vraag- en antwoordboek

Zaterdag, 4 juli, 2020

Geschreven door: Catherine Ripley, Scot Ritchie
Artikel door: Katelijne van Alem

“Wat is die witte streep in de lucht?”

De auteur

[Recensie]  Catherine Ripley werkte als redactrice van een kindertijdschrift, en begon toen een verzameling aan te leggen van vragen van jonge lezers. Ze is inmiddels expert in het beantwoorden van deze vragen. Ze bezocht scholen en bibliotheken en heeft zich erop toegelegd om wetenschappen leuk en begrijpelijk te maken voor kinderen. Catherine heeft verschillende succesvolle kinderboeken op haar naam staan.

De illustrator

Scot Ritchie  is een Canadese auteur en illustrator. Hij is gespecialiseerd in kinderliteratuur en heeft meer dan 50 boeken gepubliceerd. Hij illustreert ook voor de reclame-, redactionele en educatieve markten. Zijn werk is te vinden in publicaties als Wall St. Journal, Newsweek, Chicago Tribune, New York Magazine en Readers Digest. Zijn boeken zijn vertaald in vele talen, waaronder Koreaans, Chinees, Nederlands, Frans, Arabisch, Russisch en Pools.

Verhaal

Een wandeling in het park, een bad nemen, mama helpen in de keuken… bij alle activiteiten stelt een kind zich duizend-en-één vragen. In dit eerste vraag- en antwoordboek worden veel mysteries op een duidelijke en eenvoudige manier ontrafeld. Uw kind komt alles te weten over het hoe en waarom van wat er gebeurt in huis, in de natuur, in de supermarkt of op de boerderij.

Vragen

Heb jij ook zoveel vragen? Misschien staat het antwoord wel in het boek! Leuk om in dit boek op te kunnen zoeken waarom bijvoorbeeld je vingers zo rimpelen in het bad of waarom je moet gapen als je moe bent! Ook allemaal weetjes die erg leuk zijn om te weten en onderzoeken!

Spel

Samen met je vrienden of met je ouders of familie zou je een spelletje kunnen doen! Om de beurt een vraag stellen, misschien weet iemand het antwoord wel! Je zou met dit boek, andere boeken erbij en een computer allerlei antwoorden op kunnen gaan zoeken. Wie weet wat je allemaal te weten komt!

Vormgeving

Mooi boek op a4 formaat, waar allerhande vragen in beantwoord worden. Herkenbare vragen die kinderen in deze leeftijdscategorie (5-8 jaar) kunnen hebben. De illustraties zijn grappig, gezellig en speels. De antwoorden zijn duidelijk, meestal wordt er in de eerste zin al een antwoord gegeven. Kinderen weten na het lezen van het stukje wat het antwoord is. Een erg prettig boek om in huis te hebben!

Heel handig dat in het register alles in categorieën is opgenomen. Zo zijn er vragen rondom badtijd en bedtijd, rondom de supermarkt, rondom buiten, rondom de keuken en rondom boerderijdieren. De weetjes zijn een leuk overzicht om in korte stukjes nog meer te weten te komen over het onderwerp!