Wacht maar niet op mij

Dinsdag, 8 september, 2020

Geschreven door: Yvonne Mol
Artikel door: Jacqueline Stil

Zelfhulpboek om langzamer te leven

[Recensie] Yvonne Mol schrijft in dit zelfhulpboek hoe de lezer langzamer kan leven. Minder doen en meer bereiken is haar devies. Ze verdeelt haar actieplan daarvoor in drie delen: minder doen, anders denken en nog meer bereiken.

Minder doen

Mensen doen vaak te veel en raken daardoor gestrest, zegt de auteur. Het is belangrijk om keuzes te maken en prioriteiten te stellen.  Wat is belangrijk en wat niet? Ze geeft daarvoor een afvinklijstje waarmee de lezer zijn of haar prioriteiten kan vaststellen.  Multitasken is funest voor de gemoedsrust, zegt Mol. Plan één ding tegelijk. Dit geldt ook voor haast. In haast doet men dingen half goed.  Zorg dan ook voor voldoende ontspanning,  meent de auteur.  Ontspanning brengt rust, tevredenheid,  betekenis en succes.  Het helpt vrolijk,  gelukkiger en luchtiger te zijn.

Anders denken

Leer jezelf kennen,  zegt Mol. Ontdek je missie,  maak je eigen keuzes, wees altijd jezelf en vervang doelen door strategieën.  Om te ontdekken wat de missie van de lezer is,  geeft de auteur een aantal vragen die men kan beantwoorden.  Een strategie zorgt ervoor dat je niet te grote doelen stelt,  en je stapje voor stapje verder brengt.  Wanneer je streven overeenkomt met je innerlijke waarden,  kun je gelukkig zijn. Klagen maakt ongelukkig. Maak je geen zorgen,  ze verpesten je moment.  Ervaar meer vrijheid te zorgen dat niet alles moet.

Nog meer bereiken

Geven maakt gelukkig,  aandachtig luisteren geeft aan dat men belangrijk is voor de ander. Vriendelijkheid helpt de bloeddruk laag te houden.  Zo geeft de auteur diverse tips.  Iemands welslagen  verkleint niet jouw eigen kans op succes. Blijven groeien is belangrijk.

“De meeste mensen gebruiken hun verbeelding helaas vooral als waarschuwingsinstrument. Ze zien niet meer wat er wél mogelijk is,  maar beelden zich vooral in wat er allemaal mis kan gaan. Wees anders dan de meeste mensen en gebruik je fantasie in je voordeel.  Je kunt jouw verbeelding inzetten om je doel te bereiken.  Bouw in je hoofd het leven waarnaar je verlangt. Laat alle beperkende gedachten los en schets een beeld van jouw droomleven.  Droom zo groot mogelijk,  dromen kennen geen grenzen.  Wie wil je echt zijn? Wat wil je echt doen? Wat wil je hebben of bereiken?”

Wacht maar niet op mij is een mooi boek en knap geschreven,  het leest ontspannend. Toch voel ik mij een beetje beetgenomen.  De adviezen lijken allemaal nogal voor de hand te liggen en clichématig te zijn. Ook is het geen wetenschappelijk boek. Toch kan het misschien goed zijn voor mensen die niet zo georganiseerd zijn. Vaak zijn de adviezen ook nogal abstract, en spreken elkaar tegen. Bijvoorbeeld: niet te veel doen versus uitstelgedrag opgeven. Dus wellicht een goed boek voor mensen met een burn out, naast dus deskundige hulp. Baat het niet dan schaadt het niet.

Yvonne Mol is schrijfster en schrijfcoach en is ontsnapt aan een hectisch leven.  Wellicht is dit boek ook interessant voor vrouwen die hun privéleven proberen te combineren met werk. Dit noemt zij niet, maar lees ik tussen de regels door. Het is in ieder geval een verhaal vanuit het oogpunt van een ervaringsdeskundige.