Wandelrouteboek Nederland

Zaterdag, 1 oktober, 2022

Geschreven door: Falk redactie
Artikel door: Evert van der Veen

Op verkenning in eigen land

[Recensie] In Wandelrouteboek Nederland zijn de 300 populairste wandelroutes verzameld volgens hetzelfde systeem als de fietsknooppunten. Deze hebben groene paaltjes en de wandelknooppunten hebben bruine paaltjes.

De opzet van het boek is per provincie. De overzichtskaart van de provincie is echter te klein om echt te kunnen gebruiken om de routes hier te kunnen plaatsen. Grotere plaatsen zijn nog net leesbaar maar routes zijn op deze kaart niet te onderscheiden. Dat is jammer want nu is het moeilijk om de lokatie van een route binnen een provincie te bepalen.

De provincie met de minste wandelroutes is Flevoland terwijl Limburg het grootste aantal wandelroutes telt. Na een zeer korte en daarom weinig informatieve inleiding bij iedere provincie volgen de desbetreffende routes. De routekaarten zijn zeer helder en overzichtelijk uitgevoerd. Onderaan de bladzijde staat een handig overzicht met onder andere afstand, tijdsduur, startpunt, parkeerplaats en QR code. De symbolen op de kaart worden niet toegelicht, al is de betekenis van sommige wel duidelijk (museum, horeca).

De te lopen afstand varieert van 3 tot ongeveer 10 kilometer al zijn er enkele uitschieters van rond de 20 kilometer en is er zelfs een meerdaagse route van 45 kilometer (de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede).

Foodlog

Er zijn wandelingen door steden als Groningen, Sneek, Leeuwarden, Utrecht, Alkmaar en Zierikzee. Deze steden roepen iets van geschiedenis op en daarom is een sfeervolle wandeling hier op z’n plaats. Er zitten echter ook plaatsen als Lelystad en Den Helder bij die waarschijnlijk minder tot de verbeelding spreken maar waar je blijkbaar toch een mooie wandeling kunt maken.

In een dergelijk boek kan nooit alles staan natuurlijk maar toch mis ik een wandeling in en rond sfeervolle plaatsjes als Hindelopen en Orvelte om maar enkele te noemen. Misschien zou er een apart boek met de mooiste stads- en dorpswandelingen kunnen worden uitgegeven. De nationale parken zijn niet in dit boek opgenomen want die zijn al eerder in een apart boek gebundeld: Routiq wandelatlas.

Enkele routes vallen op: de Bakkeveense duinen, de Shakespeare route bij Diever, de historische vliegbasis Soesterberg, de Geheime tuinen van Sittard.

Fraai zijn de routes op de Posbank bij Arnhem en op het Kootwijkerzand. De nadruk in de meeste wandelingen ligt toch wel op de natuur.

Dit boek is een uitstekend uitgangspunt om er dicht bij huis op uit te gaan en ons eigen land lopend te verkennen. In de kleinschaligheid van een wandeling valt er veel moois in de natuur te ontdekken.