Wanneer de herten komen

Dinsdag, 24 januari, 2023

Geschreven door: Joke van Vliet
Artikel door: Els Van Daele

Mysterieuze, sprookjesachtige sfeer

[Recensie] Het is niet gemakkelijk om dit boek te beschrijven. Laat ik beginnen met te zeggen dat het heel goed geschreven is en dat ik er erg van onder de indruk ben. Op de achterflap staat dat het verhalen zijn die je niet kunt wegleggen zonder ze uit te lezen, en dat klopt inderdaad. Je bent in de ban van het verhaal en het personage, je bent geïntrigeerd en wil weten waar het naartoe gaat. Het einde is steeds speciaal en maakt dat het verhaal ook nog lang in je hoofd blijft zitten, je kan het niet zomaar loslaten, je overdenkt de psyche van de personages en de wending die het verhaal nam.

Verschillend
Wanneer de herten komen is een bundel van 11 kortverhalen die elk op zich pareltjes zijn. Ik heb ze niet allemaal na elkaar gelezen, maar telkens eentje tegelijk. Je kan immers moeilijk overstappen van het ene verhaal naar het andere. Ze zijn heel erg verschillend, waardoor je je telkens moet aanpassen aan een andere setting. Maar vooral heb je tijd nodig om het vorige verhaal te overdenken, het blijft nog wat nazinderen en ik betrapte mezelf erop dat ik het nog een hele tijd probeerde te analyseren.

Surrealistisch
In het titelverhaal begint Mark aan zijn beslissingen te twijfelen wanneer hij telkens een hinde ziet opduiken die hem aan zijn overleden moeder doet denken. In Zonder afspraak stapt een kale man de kapperszaak van Bianca binnen voor een knipbeurt, en zij beslist hem te behandelen zoals iedere andere klant. De man achter het raam volgt een vrouw die hij steeds ziet verschijnen, en nog lang na het lezen van het verhaal vraag je je af wie ze nu eigenlijk was. De verhalen zijn erg surrealistisch en sommigen hadden ook wel een licht horrorelement waarbij het einde je verbijsterd en met veel vragen achterlaat.

Joke van Vliet is een Nederlandse schrijver en beeldend kunstenaar. Wanneer de herten komen is haar debuut, ze werkt momenteel aan haar eerste roman. En daar ben ik heel benieuwd naar. Dit belooft een langer uitgewerkt verhaal te worden, waarbij je nog meer tijd krijgt om even in haar mysterieuze, sprookjesachtige sfeer te vertoeven.

Het Weer Magazine

Eerder verschenen op Boekensite Gent

Reizen Waes Nederland