"Ik heb altijd gedacht dat het Paradijs een soort bibliotheek zou zijn" - Jorge Luis Borges

Warcross

Zaterdag, 15 augustus, 2020

Geschreven door: Marie Lu
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Virtual reality komt hier goed tot leven

[Recensie] Wacross is een virtual reality-game die wereldwijd wordt gespeeld en is volledig onderdeel geworden van ieders leven. Als je een hoog niveau hebt, komt je automatisch al op de hoge ladder binnen de maatschappij. Dit alles is bedacht door Hideo Tanaka, die op jonge leeftijd al de game heeft gemaakt. Emika leeft in New York en kan met moeite rondkomen, dus ze werkt als premiejager en spoort illegale gokkers op voor de politie. Ze is zelf een goede hacker, maar maakt een grote fout als ze opeens belandt in een Warcross-wedstrijd… Emika verwacht gearresteerd te worden, maar krijgt juist een opdracht van niemand minder dan Hideo Tanaka. Het lot van Warcross ligt haast in de handen van Emika door deze opdracht en ze vertrekt naar Tokyo om daar deel te nemen aan de officiële Warcross-kampioenschappen…

Marie Lu is bekend van de Legend-trilogie, een ijzersterk verhaal met een fantastische opbouw. Lu is nu terug met Warcross, een verhaal dat al meteen mijn interesse wekte. Een boek over een virtual reality-game? Dat lees ik maar al te graag! Ik was heel benieuwd of Marie Lu opnieuw een verbazingwekkend verhaal weet neer te zetten, dus snel pakte ik het boek op om mij te wagen in de wereld van Warcross…

De schrijfstijl van Marie Lu wist mij meteen mee te slepen in dit verhaal. Lu schrijft lekker vlot, weet locaties geweldig te beschrijven en personages zo te beschrijven dat je ze maar al te graag wilt leren kennen. Het verhaal speelt zich af in New York en Tokyo, het was haast alsof ik er zelf was! Beide steden vind ik al supertof en door dit boek voelde het alsof ik New York en Tokyo aan het verkennen was. Nog maar te zwijgen over Warcross! In dit digitale tijdperk leeft iedereen haast gedeeltelijk in virtual reality. Ik kon me zo voorstellen hoe dit eruit zou zien, Marie Lu wist het hele wereldje van Warcross ontzettend goed tot leven te brengen!

Warcross (de game die wordt gespeeld) is daarbij heel gaaf. Het deed me enorm denken aan Ready Player One, de game is zo tof en zal heel herkenbaar en episch overkomen op de gamers onder ons. Ik vond de kampioenschappen echt spectaculair, Warcross zou ik zo willen spelen! Daarbij waren de personages erg sprekend. Emika is een toffe chick met haar regenboogharen en Hideo is imponerend, aangezien hij op jonge leeftijd al zo veel heeft bereikt. Beide personages hebben een bijzonder verleden en hebben een goede dynamiek.

Boekenkrant

Dit boek is lekker spannend en zat vol actie, waardoor ik van begin tot eind geboeid bleef. De laatste plottwist had ik wel een tijdje van te voren zien aankomen (Joost Holmes was goed aan het werk), maar voor de rest wist dit verhaal mij compleet te verbazen. De geweldige world-building, de personages vol pit en de duistere plannen die worden gesmeed wisten mij heel enthousiast te maken voor deze nieuwe serie, dus laat dat vervolg maar gauw komen!

Eerder verschenen op Nerdy geeky fanboy


Laat hier je reactie achter:

1 reactie op “Warcross

  1. Emika Chan blijft na de dood van haar vader met schulden achter. Door een strafblad komt ze niet goed aan betaald werk en daarom is ze premiejager geworden. Ze jaagt op de illegale gokkers van het spel Warcross; een virtual reality game. In haar vrije tijd is ze graag met computertechnologie bezig en op een dag hackt ze de voorronde van Warcross en komt er per ongeluk zelf in terecht. De eigenaar en uitvinder van het spel, Hideo Tanaka, belt haar op en vraagt haar naar Japan te komen…

    De start van het boek is niet goed. Het geeft de lezer niet meteen de feiten die nodig zijn om de digitale wereld van Warcross te begrijpen en hierdoor is er geen logica in het boek. Het plot lijkt nergens heen te gaan en hoe de VR-wereld werkt blijft behoorlijk vaag. Op ongeveer 1/3 van het boek slaat het echter om. Nog steeds is niet alles voor 100% duidelijk, maar de 90% aan duidelijkheid neemt je mee het boek én het spel in. Het verloop is vrij standaard, maar er zitten een paar leuke verrassingen in het boek verstopt.

    Het idee om een virtual reality wereld te verweven in de normale wereld is niet nieuw meer.

    VR blijft een interessant onderwerp want ondanks dat het niet bestaat, is het toch wel angstvallig echt en dichtbij. Wie weet hoe de wereld er over 50 jaar uit ziet? Of misschien zelfs al over 10 jaar. Met alle technologie van deze tijd, zijn die VR brillen helemaal niet zo ‘fantasy’ meer.

    Het eind geeft een mooi slot aan dit boek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Alleen inhoudelijke reacties die gaan over het besproken boek en/of de recensie worden geplaatst.

Boeken van deze Auteur: