Was je maar van mij

Woensdag, 9 juni, 2021

Geschreven door: Mhairi McFarlane
Artikel door: Patrice van Trigt

In een fijn, hoog tempo raas je door het boek

“Wie was die bedroefde, smekende vrouw? En wie was die hardvochtige man daar op dat bed? Hoe konden achttien jaar zomaar binnen een paar uur voorbij zijn?”

[Recensie] Dan en Laurie zijn vanaf hun 18e samen. Allebei zijn ze advocaat en werken bij dezelfde firma. Nu halverwege de dertig, staan ze op een keerpunt in hun leven. Hoe zien ze hun toekomst en is daar plaats voor kinderen? Wanneer Dan de bom legt onder hun relatie en duidelijk maakt dat hij geen mogelijkheden ziet met Laurie moet zij ineens flink bijschakelen. Dit zag ze niet aankomen. Had dat wel gemoeten? Hoe dan ook, alles is ineens anders. Als Dan ook nog eens de aankondiging doet dat hij vader wordt met zijn nieuwe vlam, springen er een aantal stoppen door bij Laurie. Met haar wilde hij geen kinderen! Verdriet en boosheid wisselen elkaar in rap tempo af. Uit die woede ontstaat een idee wanneer ze met een knappe collega vast komt te zitten in de lift.

Jamie is strafrechtadvocaat en wil hogerop binnen de firma. Echter hebben de partners aangegeven dat zijn flamboyante vrijgezellenbestaan hen een doorn in het oog is. Eer ze hem serieus in overweging willen nemen zal hij zich toch echt van een andere kant moeten laten zien. Zijn reputatie zit hem echter niet mee. Wanneer hij met Laurie vast komt te zitten in de lift ontstaat er een lumineus idee tussen de twee.

Wat een lekker verhaal is dit! Behalve dat het vlot leest is het gewoon ook een meeslepend en leuk boek. Natuurlijk is het niet grappig wat Laurie overkomt, maar wat daarop volgt is dat zeker wel. Met vlagen heb ik echt gelachen. Was je maar van mij deed me enorm denken aan de boeken van een van mijn favoriete auteurs, Jane Fallon. De combinatie van een actueel, modern verhaal met humor doet het voor mij altijd heel goed.

Wat ik vooral mooi vond aan dit boek was de afwisseling in het verhaal. Dat Laurie echt even de weg kwijt is, op zoek naar een nieuwe balans, is goed uitgewerkt zonder dat het te tragisch wordt. Vooral de teleurstelling en onzekerheid vond ik erg aannemelijk. Kom er op je zesendertigste maar eens achter dat niets is wat het lijkt te zijn. En dan die verdraaide biologische klok! De vertwijfeling en het verdriet maken al snel plaats voor weerbaarheid en een herstellend vermogen die een glimlach op je gezicht toveren. De scènes met de vriendinnen waren ronduit hilarisch, wat een lol! Je zou er bijna jaloers op worden. Maar ook vanuit de kant van Jamie krijg je heel wat mee. Zijn twijfels en onzekerheden onder die stoere houding doen aandoenlijk aan, maken hem nog aantrekkelijker. McFarlane schrijft dusdanig dat je duidelijk totaal geen moeite hebt om je in te leven in alles wat er gebeurt. Ik heb ontzettend genoten, kan niet anders zeggen.

De combinatie van Laurie en Jamie doet het super! Ik zag het allemaal zo voor me. Ondanks hun verschillen blijken ze veel meer met elkaar gemeen te hebben dan je zou denken. Je gunt het ze ook zo. Maar zoals altijd gaat niets zoals gepland en viert emotionele onhandigheid ook nu hoogtij, ik moest er wel om lachen. In een fijn, hoog tempo raas je door het boek. De spanning is meerdere malen om te snijden. Zonder dat er erotische fragmenten waren, knetterde de wisselwerking wel van je pagina’s! En ondanks dat je op je vingers kunt uittellen hoe het gaat verlopen waren er toch een aantal verrassingen waar ik van stond te kijken en die het verhaal alleen maar beter maakten. De geijkte kerstborrel pakte daarentegen alleen maar grappig uit. Alhoewel ik dat concept inmiddels wel ken heeft de auteur er een draai aan gegeven waardoor het niet vervelend was.

Was je maar van mij heb ik in één ruk uitgelezen. Lekker én jammer tegelijk. Dit boekt smaakte dusdanig naar meer dat ik meteen ook Vergeet me niet heb gekocht, een eerder uitgegeven boek van McFarlane. Je kunt dus stellen dat de kennismaking met deze auteur heel goed is bevallen. Ik ben benieuwd wat er gaat volgen! En daarom 3,5 sterren voor deze heerlijke feelgood.