Washington Black

Vrijdag, 5 juli, 2019

Geschreven door: Esi Edugyan
Artikel door: Suzan Voncken

Spannend, rijk aan thematiek

[Recensie] Washington Black is elf jaar oud, woont (en werkt) al zijn hele leven op dezelfde plantage op Barbados. Zijn meester, Erasmus Wilde,  is vreselijk harteloos. Het lijkt uitzichtloos, totdat hij Christopher ‘Titch’ Wilde, ontmoet, Erasmus’ broer, die wetenschapper en abolitionist blijkt te zijn. Titch heeft een assistent nodig, die hem kan ondersteunen bij het ontwerpen, bouwen en vliegen van zijn Wolkenkliever. Washington blijkt uitermate geschikt voor zijn nieuwe taken en de twee bouwen een bijzondere band op. Na een vreselijk voorval waarvan Washington onterecht beschuldigd wordt, besluit Titch samen met Washington te ontsnappen en een spannend avontuur begint.

Esi Edugyan (1978), geboren in Canada, schreef al enkele andere romans. Net als Washington Black werd ook haar eerdere roman Half Blood Blues (2011) genomineerd voor de Man Booker Prize. Helaas heeft ze deze beide keren niet mogen winnen, maar dit klinkt zeker zeer belovend voor haar toekomst.

Washington Black is een avonturenroman, waarbij plot voornaam is. De manier van vertellen doet denken aan de romans van Jules Verne, en tegelijkertijd aan die van Dickens – er gebeurt ontzettend veel, het is soms wat bizar en toevallig, maar als lezer word je helemaal meegenomen in de wereld die de schrijver voor je bouwt. Hoewel het zich afspeelt in onze wereld, voelt het bijna als een sprookje. De onrealistische elementen neem je daarbij voor lief.

Aan de hoofdpersoon Washington ben je na een paar pagina’s al gehecht, en deze band wordt alleen maar sterker naarmate de roman vordert. Ook Titch, hoewel zijn beweegredenen niet altijd deugdelijk zijn, wint het hart van de lezer.

Dans Magazine

Toch is dit boek meer dan enkel een spannend verhaal. Het behandelt verschillende grote, belangrijke thema’s als schuld en overleven. Het bespreekt grote levensvragen: Wat betekent het om vrij te zijn? Kan een bevrijde slaaf ooit echt vrij zijn? Hoe kan iemand die in gevangenschap is opgegroeid, ooit nog een normaal leven opbouwen? Bovendien beschouwt het de historische context: Is abolitionisme ontstaan uit goedheid van de vrije witten, of uit eigenbelang? Zorgde abolitionisme voor het einde van racisme?

Washington Black is een unieke, originele roman. Een verhaal vol avontuur waarin je je helemaal kunt verliezen, maar dat je zo nu en dan ook aan het denken zet. Het is een boek vol gevoel:  het maakt je boos om alle onrecht, verdrietig om verlies, maar ook blij wanneer er hoop is.

Washington Black