Wat als dit het is

Zaterdag, 18 juli, 2020

Geschreven door: Becky Albertalli, Adam Silvera
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Twee schrijfstijlen

[Recensie] Arthur is een zomer in New York, terwijl hij stage loopt. Door zijn favoriete musicals weet hij dat alles mogelijk is in deze stad, zelfs romantiek. Ben is juist net klaar met de romantiek, aangezien hij een doos vol met spullen van zijn ex brengt naar het postkantoor. Arthur en Ben komen elkaar daar tegen, en er is een klik. Wat als dit de romantiek is waar beide jongens naar zoeken?

Becky Albertalli en Adam Silvera zijn auteurs waar ik al veel van had gelezen. Ze zijn allebei uitstekende schrijvers en weten hun verhalen vol diversiteit te stoppen. Samen schreven zij Wat als dit het is, een geweldige combinatie is. Becky schrijft vanuit het perspectief van Arthur, terwijl Adam het perspectief van Ben voor zijn rekening neemt. De schrijfstijlen van de auteurs sluiten erg mooi op elkaar, het is echt een boekenbaby van de auteurs. Aan alles is te zien dat de twee met veel plezier hebben samengewerkt aan het verhaal. Ben en Arthur beleven vele dates waarin ze moeite hebben om hun gevoelens te uiten, maar het resultaat mag er wezen. Mocht je zin hebben in een romantisch verhaal over twee jongens, is dit boek zeker een aanrader. Vooral op het einde vond ik de band tussen de twee ontzettend sterk en wist het boek me te raken.

Hoewel ik zeker heb genoten van het verhaal, had ik toch bepaalde punten die ervoor zorgden dat ik het boek niet de hemel in kan prijzen. Ten eerste vond ik de eerste dates van Arthur en Ben erg ongemakkelijk. Ze doen meerdere keren hun eerste date over, wat voor mij juist erg tenenkrommend was. Ik begreep niet waarom de twee met elkaar bleven afspreken, omdat ze telkens weer iets verkeerds zeiden en de vorige relatie van Ben zorgt voor veel problemen. Als ik zelf iemand op zo’n moeilijke manier zou daten, zou ik er na een tijdje wel mee stoppen. Ik kon daarom niet helemaal begrijpen waarom Arthur en Ben elkaar toch een kans bleven geven, maar later in het verhaal werd dit recht gezet door een mooie band tussen de twee pubers. Het tweede punt wat ik wil aankaarten, is dat ik toch iets te veel ”oud materiaal” van de auteurs zag. Ik heb zo genoten van de boeken van beide auteurs, maar daardoor zag ik in dit te verhaal te veel van hun oude boeken terug, het verhaal was naar mijn idee niet heel vernieuwend. Arthur is een jongen die Joods is opgevoed en weinig ervaring heeft met de liefde met een passie voor musicals (wat een mix is van alle personages van Becky), terwijl Ben een Latino-Amerikaan is met struggles rondom zijn ex (wat dan weer sprekend is voor de personages van Adam Silvera). Doordat de personage zo veel overeenkomsten hadden met de personages van vorige verhalen van beide auteurs, kwam ik niet helemaal in het verhaal. Dit is waarschijnlijk een persoonlijk dingetje, ik denk dat de fanatieke fans juist deze herkenning fantastisch zullen vinden.

Laat je vooral niet door deze punten uit het veld slaan, want Wat als dit het is is een hartverwarmend boek vol diversiteit, nerdy referenties, ongemakkelijkheid, New York, een pakkende schrijfstijl en kleurrijke personages. Als je hebt genoten van een van de boeken van de auteurs, ga je dit boek waarschijnlijk ook erg leuk vinden. En dat hij momenteel is afgeprijsd, is natuurlijk mooi meegenomen! Wat als dit het is kan een uitsteken zomerboek voor je zijn waarbij je vlinders in je buik krijgt!

Voor het eerst verschenen op Nerdygeekyfanboy

Op het einde gaan ze allebei dood

Wat als dit het is