Say Everything 1 - Wat als jij het bent?

Vrijdag, 15 april, 2022

Geschreven door: Roni Loren
Artikel door: Lilian Retel

Omarm het ongemakkelijke

[Recensie] Miz Poppy is een bekende blogger, maar niemand weet wie er achter het account zit. En als dat aan Hollyn ligt blijft dat zo. Hollyn is behoorlijk onzeker over zichzelf, mede omdat zij Tourette heeft en daardoor verschillende spieren niet onder controle heeft. Bang voor het oordeel van anderen blijft zij liever in haar vertrouwde bubbel. Maar dan draagt haar baas haar op om ook video’s te gaan maken.

Jasper is acteur maar zijn carrière loopt niet zoals gepland. Hij werkt als barrista in het gebouw waar Hollyn ook werkt. Wanneer Hollyn en Jasper in gesprek raken stelt Jasper voor om haar te helpen om zich comfortabeler te voelen voor de camera en Hollyn zal dan een recensie schrijven over een show van Jaspers theatergroep. Wat de twee echter niet verwachten is dat ze gevoelens voor elkaar zouden kunnen krijgen.

Wat als jij het bent? is een romantisch boek, een kruising tussen feelgood en new adult. In de hoofdstukken wordt afgewisseld tussen het perspectief van Hollyn en van Jasper, hierdoor lees je het verhaal van beide kanten. De personages worden erg goed neergezet en je gaat heel erg met ze meeleven. Ook de mensen die een bijrol hebben, worden perfect neergezet.

Doordat zowel Jasper als Hollyn midden twintig zijn is dit boek uitermate geschikt voor twintigers. Wel zitten er veel expliciete scènes en seksueel getinte opmerkingen in. De scènes zijn netjes uitgewerkt en worden niet vulgair. Echter waren de opmerkingen en gedachten af en toe wat overbodig. Naast seksueel getinte opmerkingen wordt er ook veel gescholden. Zeker in het begin viel dit erg op, naarmate het verhaal vordert wordt dit minder.

Mede door het genre is het verhaal wat voorspelbaar, maar er worden veel belangrijke onderwerpen aangesneden. Hollyn haar Tourette komt uitvoerig aan bod, maar ook onderwerpen zoals eenzaamheid en onzekerheid worden besproken. En hoewel dit zware onderwerpen zijn is er voldoende humor om te voorkomen dat je in tranen uitbarst. Hoogstens tranen van het lachen.

Roni Loren heeft hier heel goede boodschappen in verwerkt, echter paste deze niet altijd bij de leeftijd en ervaring van de personages die het uitspraken. Neemt niet weg dat er heel mooie zinnen worden gebruikt, die zeker niet zouden misstaan op een tegeltje.

Zelf heb ik genoten van het verhaal. Ik was wat huiverig omdat online nogal wisselend gereageerd werd. Hoewel ik in het begin in het verhaal moest komen, kon ik het op een gegeven moment niet wegleggen. De romantiek, moeilijke momenten, liefde en pijn worden heel goed beschreven, waardoor ik helemaal op ging in het verhaal. Hollyn lijkt me zo’n geweldig persoon en de groei die zij mee maakt, leuk om te volgen. Omdat het feelgood is, krijg je een redelijk idee hoe het afloopt, maar toch heeft het einde mij verrast. Ik waardeer Wat als jij het bent? daarom met 3,5 ster en kan niet wachten op deel 2!