Wat de hond zag

Maandag, 4 januari, 2021

Geschreven door: Malcom Gladwell
Artikel door: Cyril Lansink

Hoe veelzijdig kan nieuwgierigheid zijn?

[Recensie] Hoe veelzijdig kan nieuwsgierigheid zijn? Malcolm Gladwell, wetenschapsjournalist en vaste medewerker van The New Yorker, die met bestsellers als Het beslissende moment en Uitblinkers een groot lezerspubliek heeft bereikt, laat het zien in een bundeling van zijn favoriete stukken.

Waarom is het zo riskant je op zogenaamde objectieve beelden te verlaten, hoe erg is plagiaat, helpt criminele profilering, hoe herken je talent, wat zegt reclame over de veranderende positie van de vrouw in de samenleving? Het zijn maar enkele van de vele vragen waarop Gladwell in Wat de hond zag naar een antwoord zoekt.

Zo algemeen als de vragen hier geformuleerd zijn, zo concreet en specifiek is Gladwells manier van zoeken. En die maakt, naast de stilistische kwaliteiten, de kleur en de aantrekkelijkheid van zijn verhalen uit. Centraal daarin staan steeds mensen bij wie die vragen tot de praktijk van hun werk behoren: een radioloog die borsten op kanker moet screenen, de schrijfster die in haar toneelstuk teksten van een ander had gebruikt, de rechercheur die met de hulp van profielschetsen seriemoordenaars wil opsporen, een football-scout op zoek naar een quarterback. Het vermogen om zich in anderen in te leven, het verlangen om te willen weten wat hen bezielt, vormt de drijvende kracht achter Gladwells artikelen.

Wat de hond zag werpt, zonder theoretisch jargon, licht op een verrassende mix van psychische, sociale en economische kwesties. Of het nu het probleem van de dakloosheid, het raadsel van de onveranderlijkheid van ketchup of de werking van de anticonceptiepil betreft, de auteur weet de lezer moeiteloos mee te krijgen. Niet alleen door zijn kennis van zaken maar ook en bovenal door de levensechte en empathische beschrijvingen van de mensen die al dan niet gewild in die kwesties verstrikt zijn.

Eerder verschenen in Intermediair