Wat de zee vertelt

Zaterdag, 29 februari, 2020

Geschreven door: Julia Drake
Artikel door: Joost Zuijderduijn

De zoektocht naar een scheepswrak

[Recensie] Violet wordt na een zelfmoordpoging van haar broertje Sam naar Lyric gestuurd, een dorp dat is opgericht door haar betovergrootmoeder, die de enige overlevende was van een gezonken schip. Violet was in New York een op hol geslagen puber met een gouden stem en een losbandig seksleven vol drugs, maar in Lyric moet ze bij haar oom tot rust komen. In Lyric besluit ze onderzoek te doen naar het scheepswrak van haar voorouders, iets waar zij en haar broertje vroeger erg geïnteresseerd naar waren. Ze krijgt hulp van nieuwe vrienden, zoals haar collega Orion en amateurgeschiedkundige Liv Stone. De zoektocht naar dit scheepswrak kan nog wel vele deuren openen om Violet veel gelukkiger te maken dan eerst…

Wat de zee vertelt is een intrigerend verhaal dat je kan bestempelen als literaire YA, aangezien ik het vermoeden heb dat dit een erg geschikt boek is voor de leeslijst op de middelbare school. Julia Drake heeft een poëtische schrijfstijl vol mooie beeldspraak en zinnen die je zeker weten te betoveren. Het heeft een gelaagdheid waar veel over gesproken kan worden, wat ik erg indrukwekkend vond.

Violet is erg puberaal, maar probeert haar zelf weer te vinden in het dorp waar haar voorouders woonden. Violet komt uit een familie van hardwerkende ouders en zelf houdt ze enorm van theater en zang (ze heeft aan grote musicals meegewerkt toen ze jonger was) en ze heeft een gevoelig broertje die veel psychische problemen heeft. Violet probeert haar focus te richten op andere dingen, maar naast het ontmoeten van nieuwe mensen en opbloeiende gevoelens zijn er onderliggende zorgen rondom haar broertje en veel gedachten rondom haar familie en haar rebelse levensstijl in New York. Af en toe vond ik Violet helaas wat afstandelijk en had ze af en toe niet de meest logische acties en beweegredenen, waardoor ik me niet helemaal kon inleven in haar als persoon. Dat deed wat afbreuk aan het verhaal, maar dat maakte haar karakter ook erg excentriek.

Andere personages weten het verhaal erg veel vorm te geven. In principe gebeurt er op bepaalde hoofdstukken erg weinig, maar de banden die Violet krijgt met andere personages zorgt voor een sterke dynamiek dat dit verhaal interessant maakt. Interessante onderwerpen zoals depressies, familie, vriendschap en seksualiteit worden besproken, waardoor dit boek veel actuele onderwerpen aansnijdt. Het einde bracht ook op mooie wijze verschillende onderwerpen bij elkaar, waardoor je met een goed gevoel dit boek kan afsluiten.

Hoewel ik onder de indruk was van de schrijfstijl (een echte literaire YA vol lagen) en de diverse thema’s in dit boek, wist dit boek nog niet een enorme impact op mij achter te laten, wat waarschijnlijk komt door Violet als afstandelijk personage. Afgezien daarvan vond ik dit boek een knap staaltje schrijfwerk en weet ik zeker dat dit boek vele lezers kan inspireren om te praten over je emoties, het ontdekken van je eigen gevoelens en het creëren van mooie momenten met vrienden en familie.

Voor het eerst gepubliceerd op Nerdygeekyfanboy