Wat gebeurde er met David?

Zaterdag, 25 maart, 2023

Geschreven door: Henk Hardeman
Artikel door: Demi Stein

Zoektocht naar een vermiste broer

[Recensie] Zeven jaar geleden raakte David vermist en tot op de dag van vandaag weet niemand wat er met hem gebeurd is. Bobbie is inmiddels bijna 18 jaar en wilde eigenlijk deze zomervakantie met vrienden op vakantie, maar zit met tegenzin in een vakantiehuisje met haar ouders en zusje Sanne.

Algauw blijkt dat dit vakantiepark niet zonder reden gekozen is: dit is dé plek waar David zeven jaar geleden vermist raakte. Nadat Bobbie rare dingen meemaakt op het vakantiepark, besluit ze meer onderzoek te doen naar David. Samen met andere jongeren in het park proberen ze met behulp van ‘glaasje draaien’ contact te maken met Davids geest.

Paranormale YA novelle
Henk Hardeman’s werk kan je kennen van zijn Young Adult Wie is Adam Westerman?een spannend boek over een jongen die zijn geheugen kwijt is en een boek dat mij positief verraste. Hierdoor raakte ik erg benieuwd naar zijn novelle Wat gebeurde er met David? en ik ben niet teleurgesteld.

Wat gebeurde er met David? is onderdeel van de XS-lijn van uitgeverij Best of YA. Deze verhalen hebben allemaal ongeveer 100 bladzijden en zijn geschikt voor jongeren die graag korte verhalen lezen. De novelle van Hardeman wordt rustig opgebouwd. Je leert Bobbie en de rest van het gezin kennen, terwijl ze teruggaan naar het vakantiepark waar David zeven jaar terug spoorloos verdween. De onzekerheid die het gezin nog altijd ervaart omtrent de verdwijning en het geen plekje kunnen geven komen heel rauw, maar realistisch over.

Pf

Tijd voor onderzoek
Bobbie maakt hier vrienden en algauw beginnen er wat verdachte dingen te gebeuren. Zo gedraagt de mascotte van het park zich wel érg raar. Bobbie heeft er, heel begrijpelijk, veel moeite mee dat David zeven jaar geleden verdween en nooit is teruggevonden. Nu het gezin terug in het park is, vindt Bobbie het tijd worden om meer onderzoek te doen. Met behulp van andere jongeren in het park gaat Bobbie glaasje draaien om contact te maken met Davids geest. Of je nu in deze paranormale kwestie gelooft of niet: dit is het punt waar de novelle enorm spannend wordt.

Door de ogen van Bobbie word je meegenomen in een spannend onderzoek naar wat er met David gebeurde. Een zoektocht die niet zonder gevaar is en waar Bobbie regelmatig dubbele gevoelens mee ervaart, gezien Bobbie een groot verantwoordelijkheidsgevoel heeft tegenover haar jongere zusje Sanne. Bobbie moet haar, nu David er immers niet meer is, tegen de wereld beschermen.

Henk Hardeman (1961) is een Nederlandse schrijver en redacteur. Zijn debuut Het zwarte vuur verscheen in 1998. Hardemans schrijfstijl is prettig en toegankelijk, waardoor je, in combinatie met de korte hoofdstukken, snel door het boek heen gaat. De gebeurtenissen volgen elkaar vlot op, waardoor er weinig ruimte is voor ontwikkeling van de personages. Dit moet echter ook wel, aangezien het boek slechts 100 pagina’s heeft. Het einde is niet wat ik ervan verwacht had, echter heeft Hardeman wel een compleet en duidelijk afgesloten verhaal geschreven.

Wat gebeurde er met David? is een spannende novelle waar je je prima mee kan vermaken. Lees je toch graag een wat uitgebreider verhaal met interessante karakters, dan raad ik je zeker aan om Wie is Adam Westerman? te lezen.

Leesfragment

—

Eerder verschenen op Meerboekenblog.nl