Wat ik niet deed

Zaterdag, 31 december, 2022

Geschreven door: Johnny Bollé
Artikel door: Silke Wimme

Veel meer dan alleen een spannende thriller

[Recensie] Emily had een perfect leventje. Ze was gelukkig samen met haar man Kasper en hun dochtertje Claire. Maar de avond waarop ze voor haar werk als auteur een prestigieuze prijs in ontvangst mocht nemen, veranderde haar leven voorgoed. Ze heeft te kampen met een schrijversblok en alles lijkt aan haar voorbij te gaan. Een uitgever biedt haar aan om op zijn kosten in Schotland research te doen voor een nieuw boek: het verhaal van de laatste heks van Durness. In Durness gebeuren er vreemde dingen en lijkt haar verleden haar in te halen.

De auteur Johnny Bollé maakte wel een zeer bijzondere omschakeling in zijn professionele loopbaan. Hij was paramedicus tot hij rond zijn dertigste besloot personal trainer te worden. In 2018 won hij met Euforie de wedstrijd 55 woorden en in juni van hetzelfde jaar won hij met Claustrofobie de publieksprijs Microsleutel.

Schotland
Hoewel Wat ik niet deed niet al te veel pagina’s bevat, heeft het drie verschillende verhalen ineen. Er is het hoofverhaal over Emily die naar Schotland reist en daar alles uit haar verleden probeert te verwerken. Dan is er het verhaal over de heks van Durness, die mij het meest fascineerde. Een derde deel wordt verteld vanuit het perspectief van Twinkel. Wat ik niet deed is veel meer dan een doorsnee spannende thriller.

Bollé hanteert een filmische schrijfstijl, hierdoor is het alsof je je echt in de Schotse Hooglanden bevindt met zijn mistbanken, kliffen en groene graslanden. Vanaf de eerste pagina word je in het verhaal meegezogen en weet Johnny zijn lezers te boeien. Beetje bij beetje kom je meer over de plot te weten en vallen de vele puzzelstukjes van het mysterie op hun plaats. De auteur is een krak in het opbouwen van de spanning, die met momenten te snijden is. Er zijn veel onverwachte gebeurtenissen en net wanneer je denkt te weten hoe de vork in de steel zit, komt er die ene plotse wending.

Ons Amsterdam

In Wat ik niet deed staan drie sterke vrouwen centraal. De heks van Durness, die we oppervlakkig leren kennen. Emily die de dood van haar man en dochtertje probeert te verwerken. En als derde Twinkel Johnny heeft hier beroep gedaan op zijn medische kennis en door het vanuit Twinkels perspectief te vertellen creëert hij een originele invalshoek. Wat ik niet deed is een sterke, veelzijdige thriller.

Eerder verschenen op Boeken-cast

Egyptisch Blauw

Alsof ik nooit heb bestaan