Wat lunchen we vandaag?

Zaterdag, 14 oktober, 2017

Geschreven door: Susan Aretz
Artikel door: Esther Out

Variatie in de kinderbroodtrommel

[Recensie] Susan Aretz laat je in dit boek zien hoe je je kinderen een gevarieerde en gezonde lunch kunt laten eten (thuis én op school), zonder dat je enorm veel tijd kwijt bent met het bereiden ervan. Tsja, wie wil dat nou niet?

Voor me ligt een vrolijk gekleurd boek, waar het plezier van het maken vanaf straalt. Het boek is de opvolger van Wat eten we Vandaag? dat Susan Aretz in 2015 uitbracht. In haar nieuwe boek boek richt ze zich speciaal op het ondergeschoven kindje onder de maaltijden, de lunch. Het belang van ontbijten kennen we zo langzamerhand wel en ook aan het avondeten besteden we best wat tijd en aandacht, maar voor de lunch hebben we maar weinig tijd een moeite over. Zonde! Zeker voor kinderen die de hele dag actief en alert moeten zijn op school.

Susan Aretz is bekend van de website www.smulpaapje.nl, een platform waar je alles vindt over eten met kinderen, binnenshuis en buitenshuis. Aretz is moeder van een dochter in de basisschool leeftijd en weet dus waarover ze het heeft. Het boek is daarom ook vooral heel erg praktisch in gebruik. Het boek begint met allerlei tips. Welke beker is handig, welk lunchtrommeltje is makkelijk mee te nemen en hoe kun je het beste fruit meegeven.

Het eerste deel van de recepten gaat over drinken. Hoe geef je water bijvoorbeeld een lekker smaakje zonder dat er enorme hoeveelheden suiker aan te pas komen. Ook thee (warm of koud) is een prima drankje om mee naar school te geven. Daarnaast laat Aretz zien hoe je heerlijke fruitsmoothies en shakes maakt zodat je kinderen ongemerkt flink wat fruit en groente binnen krijgen.

Nederlandse Natuurkundige Vereniging

Hierna volgt een hoofdstuk geweid aan tienuurtjes. De meeste scholen willen graag dat je kind fruit mee naar school neemt, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je altijd een saaie appel of banaan mee moet geven. Aretz reikt je leuke ideeën aan om van het tienuurtje een feestje te maken. Een fruitsalade is zo gemaakt en als je fruit een beetje leuk presenteert (bijvoorbeeld als spies aan een prikker) eet dat vele malen makkelijker dan zo’n grote appel.

Om een hele dag goed mee te kunnen op school heeft je kind voldoende energie nodig en de energie voor de middag halen ze uit een gezonde en voedzame lunch. Ik moet toegeven: toen mijn kinderen op de basisschool zaten was ik erg van de volkoren boterham met kaas. Voedzaam en goed vullend. Had ik wat meer tijd ’s morgens dan deed ik er nog wel eens een paar plakjes komkommer en wat paprikapoeder op, maar veel verder ging mijn creativiteit niet. Als ik de creaties van Susan zie moet ik bijna mijn excuses gaan aanbieden aan mijn kinderen. De lunchgerechten zijn origineel, creatief en zien er zeer aantrekkelijk uit, zeker voor kinderen. Wat dacht je bijvoorbeeld van tortilla-wraps, eiersalade met bacon, of springrolls. Als je goed bent in plannen en voorbereiden is het allemaal mogelijk. Ook vind je hier verschillende pastagerechtjes en hartige muffins die makkelijk mee naar school te nemen zijn.

Speciale aandacht is er ook voor de bijzondere momenten in het schooljaar, het verjaardagsfeestje, het kerstdiner op school en traktaties. Je vindt in deze hoofdstukken ideeën voor alle feestjes die gedurende het jaar plaatsvinden. Je kunt de recepten op de letter volgen, maar je kunt ook heel goed je eigen invulling eraan geven. Om het je nog makkelijker te maken sluit het boek af met een aantal maaltijdplanning ideeën. Een goede planning is het halve werk namelijk!

Wat lunchen wel vandaag? is een fijn boek om in je kast te hebben als je kinderen hebt in de basisschool leeftijd en je ze wat meer wilt meegeven dan een boterham met kaas. En en passant doe je ook nog heel veel voor hun smaakontwikkeling en daar hebben ze hun hele leven plezier van. Een leuk boek om cadeau te geven aan jonge ouders!

Eerder verschenen op www.kookboekennieuws.nl