"Ik heb altijd gedacht dat het Paradijs een soort bibliotheek zou zijn" - Jorge Luis Borges

Wat niet deert

Donderdag, 5 mei, 2022

Geschreven door: Nicolet Steemers
Artikel door: Joke Zwier

Familieverhoudingen op scherp

[Recensie] Nicolet Steemers belandde via het vertalen van toneelstukken en de journalistiek in het schrijverschap. Haar debuut was in 2006 met Het hart en De moordkuil en in 2007 brak zij door met Zachte heelmeesters. Steemers schreef enkele luisterseries voor Storytel, waarvan Ellen Holmes-privédetective in zes talen vertaald is. In Wat niet deert Steemers jongste boek draait alles om familieverhoudingen.

Dertien jaar, nadat hun moeder Lydia plotseling verdween en op reis ging zogezegd, gaat de familie de Rijke naar hun vervallen zomerhuisje in de Achterhoek. Vader Arnold is verward en moet constant in het oog gehouden worden door zijn volwassen kinderen Manon, Philip en Ruud. Ze zijn van plan om een begin te maken met het schoonmaken en opknappen van hun zomerhuis, maar onderlinge tweestrijd gooit regelmatig roet in het eten. Want zijn ze er allemaal wel om dezelfde redenen? Herinneringen komen boven, die de onderlinge spanning nog eens extra doen toenemen en de onderlinge band bijna laat ontsporen. Wat er gebeurd is in het verleden beïnvloedt hun handelen in het heden en hierdoor hebben ze allemaal hun eigen waarheid ‘verzonnen’ over waarom hun moeder ze in de steek gelaten heeft.

Moeilijke momenten
Vanaf de eerste bladzijde is al duidelijk dat er veel moeilijke momenten geweest zijn en nog komen gaan voor de familie de Rijke. Steemers weet de familieverhoudingen duidelijk weer te geven en laat goed zien wat een trauma met het karakter van iemand doet. De personages leert de lezer goed kennen. Ze evolueren volop en zijn behoorlijk verschillend. Ruud, de oudste broer, denkt dat hij ‘beter’ is dan een ander en is een echte rokkenjager. Een hekel aan hem krijgen is niet zo moeilijk, maar of het terecht is? Manon komt over als een rebelse jonge vrouw, maar heeft heel wat meegemaakt, waardoor haar karakter gevormd is. Vader Arnold praat nauwelijks, maar is nadrukkelijk aanwezig door zijn wanhopige pogingen iets te zeggen, maar wat weet hij nog? Het verhaal wordt wisselend vanuit Manon, Philip en Ruud verteld en hun gedachten komen zo versterkt binnen. De onderhuidse spanning is gedurende het hele verhaal voelbaar en wordt extra versterkt doordat het gezin uit elkaar gegroeid is en zich niet kan uiten naar elkaar toe. Met haar beschrijvende zinnen en fraaie metaforen weet Steemers de lezer te boeien en af en toe te laten lachen.

“Ruud die verstand zou hebben van onze vader, dat is zoiets als een katholiek die denkt dat je bij een bordeel kunt gaan biechten.”

Hoop
Er is een vermoeden dat hun vader meer weet, en de hoop is dat de paar dagen in het zomerhuis zijn geheugen zullen opfrissen. Steemers bouwt het verhaal heel geleidelijk op en door tussendoor af en toe een soort van hint te laten vallen, stuurt ze de gedachten van de lezer meerdere kanten op. Ook in de uitwerking van de personages geeft ze niet gelijk te veel weg waardoor het lang moeilijk blijft de personages te doorgronden. Twijfels alom wie er te vertrouwen is en of de interpretatie wel juist is.

Met Wat niet deert, heeft Steemers een thriller geschreven waarin de familieverhoudingen op scherp staan en de plottwist op het einde de lezer weet te verrassen. Het wordt gewaardeerd met 4 sterren.

Eerder verschenen op Perfecte Buren

Boeken van deze Auteur:

Diepe gronden

Wat niet deert