Wat zou Justyce doen?

Zaterdag, 26 december, 2020

Geschreven door: Nic Stone
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Het vervolg op Wat zou Martin doen?

[Recensie] Martin woonde vroeger nog in een buitenwijk en kwam hij af en toe Quan tegen, maar nu studeert hij in Yale en gaat hij een glansrijke toekomst tegemoet. Quan heeft het tegenovergestelde, want door zijn slechte thuissituatie is hij uiteindelijk verzeild geraakt in een misdaad, en wordt hij schuldig bevonden. Hij zit in het jeugddetentiecentrum en schrijft brieven aan Justyce, in de hoop dat hij hem kan helpen.

Wat zou Martin doen? is een erg belangrijk verhaal dat zich richt op racisme, een verhaal dat veel mensen zouden moeten lezen. Justyce is een intelligente jongen die alles goed doet, maar dat wordt door anderen niet zo gezien door zijn huidskleur. Het einde wist het verhaal goed af te sluiten, maar Nic Stone besloot een soort vervolg te schrijven. Ik ben zo blij dat dit boek ook is vertaald, dus ik las hem zo snel als ik kon toen hij uit was gekomen. Is het eerste boek dit vervolg waard?

Nic Stone heeft weer een hele diverse schrijfstijl waarin brieven worden afgewisseld met herinneringen van het verleden. Dit wordt ook gekenmerkt door verschillende lettertypes, wat erg goed werkte. Er was zo veel afwisseling in het verhaal en de discussie-vorm die Justyce in het eerste deel had kwam ook nog terug. Dit verhaal is een mooie invulling die een andere situatie schetst van een zwarte jongere in een minder welvarende buitenwijk in de VS. Justyce had juist geluk en had nog kansen voor de toekomst, maar Quan heeft dit totaal niet. Hij heeft een vader die in de gevangenis, een agressieve stiefvader en niemand die echt in hem gelooft. Je leert dus een hele andere kant kennen van de rassenongelijkheid waar Nic Stone over wilt schrijven, wat weer nieuwe inzichten kan geven.

Quan is een jongen die het goed wil doen, maar door zijn omstandigheden niet de mogelijkheden krijgt om dit te realiseren. Door zijn thuissituatie komt hij in contact met mensen die hem willen helpen, waardoor hij niet de kans krijgt om het goede te doen. Nic Stone laat goed zien dat jongeren die het slechte pad op komen niet een slechte persoonlijkheid hebben, maar dat ze door hun omstandigheden de verkeerde beslissingen maken. Nic Stone geeft de boodschap dat zulke jongeren alleen maar iemand nodig hebben die in ze gelooft, want dit kan zo veel betekenen. Het is zo knap dat Nic Stone dezelfde thema’s behandelt, maar toch een hele andere kant van het verhaal laat zien.

Dans Magazine

Wat zou Justyce doen? is een geslaagd vervolg waarin we een andere jongen leren kennen, met gelukkig nog wat bekende personages die we al kennen. Ik had het verhaal binnen een dag uit, de boodschap is sterk en het verhaal weet zeker door het nawoord de lezer meer en meer te raken. Ik hoop dat Nic Stone nog veel meer verhalen kan vertellen die belangrijke onderwerpen aankaarten, want dat kan ze als de beste!

Eerder verschenen op Nerdy Geeky Fanboy

Wat zou Justyce doen?

Wat zou Martin doen?