Waterland

Woensdag, 29 juli, 2020

Geschreven door: Suzanne Vermeer
Artikel door: Silke Wimme

Heerlijk ontspannend boek

[Recensie] Waterland is een spin-off van de eerder verschenen zomerthriller Souvenir van Suzanne Vermeer. Hierin maakten we kennis met Nienke en Carolien die een kookreis maakten naar Umbrië waarbij zij verbleven in de B&B van Bas en Claudette. Met Waterland keren we terug naar Umbrië en volgen we Claudette.

Terwijl Nienke op zoek gaat naar haar moeder komt Claudette in aanraking met enkele demonen uit haar verleden. Tien jaar geleden vertrok ze uit Nederland overmand door schuldgevoelens. Ze deed er bovendien ook alles aan om bepaalde herinneringen te vergeten. Ze denkt eindelijk het verleden achter zich te kunnen laten maar dan ontvangt ze een verontrustende e-mail van een oude bekende. Ze is verrast dat hij haar heeft kunnen vinden. Op hetzelfde ogenblik ontvangt ze ook nog een vreemd pakketje via de post uit Thailand. Om alles op te lossen moet ze terugkeren naar het verleden…het wordt bovendien een race tegen de tijd.

Waterland is een heerlijk ontspannend boek. Het is maar een kort verhaal, waardoor de auteur doorheen het verhaal vliegt. Er zijn zeer veel wendingen en die razen aan je voorbij. Veel ruimte om deze uit te werken is er niet en hierdoor krijgen de personages ook niet zoveel diepgang. Gezien ik enorm genoten had van Souvenir keek ik ook uit naar Waterland, van mij had het boek een volwaardig verhaal mogen bevatten zodat de auteur het beter had kunnen uitwerken.

Zo had ik graag nog wat meer over Claudette en Amy te weten gekomen. Ook had ik graag Claudette gevolgd in haar beslissing om Nederland te verlaten. Maar het verhaal is wat het beloofd: een heerlijke zomerthriller om op het strand of ergens anders te lezen, bovendien is het boek niet te dik zodat je het makkelijk overal mee naartoe kunt nemen. De auteur heeft een vlotte schrijfstijl waar je niet teveel bij hoeft na te denken, alleen maar wegdromen. Het verhaal wordt verteld in hoofdstukken die afwisselend het heden en het verleden bevatten, op deze manier komen we beetje bij beetje te weten wat er gebeurde tien jaar geleden en waarom Claudette Nederland verliet. Op deze manier wordt je als lezer geprikkeld om er achter te komen wat er destijds gebeurde. Het verhaal is redelijk voorspelbaar, al vanaf de eerste pagina’s kan je raden naar waar het ongeveer naartoe zou kunnen gaan, maar dit is niet storend en hier en daar zijn er toch nog onverwachte wendingen. Waterland is een heerlijk ontspannende zomerthriller om bij weg te dromen.