We eten thuis

Zaterdag, 25 november, 2017

Geschreven door: Samuel Levie
Artikel door: Esther Out

[Recensie] Na een periode van hard werken was auteur Samuel Levie zijn plezier in koken een beetje kwijt geraakt. Hobby was werk geworden. Nadat hij zijn leven anders had ingericht herontdekte hij het plezier in thuis koken voor familie en vrienden.
Levie bundelde in We Eten Thuis het resultaat van twee jaar veel thuis koken en dat maakt het boek ook heel geschikt voor andere thuiskoks. De recepten zijn geïnspireerd op oude familierecepten, op receptuur die Levie mee had gekregen tijdens zijn werk in professionele keukens en recepten geïnspireerd op de vele reizen die hij maakte. Wat mij betreft een terechte keuze als ‘kookboek van de maand november‘.
Voor mij ligt een paperback van een prettig formaat. Hardcovers staan mooier in je boekenkast, maar een paperback vind ik prettiger op mijn aanrecht. Het is daarmee wat mij betreft ook een werkboek dat vies mag worden. Bladerend door het boek word ik erg blij van de foto’s die ik tegenkom. De stijl van gerechtfotografie is precies in mijn straatje, zonder veel poespas en precies zoals de ingrediënten en gerechten er echt uitzien.
Daarnaast zijn in het boek foto’s opgenomen van waar eten echt over gaat: de extended Levie family samen in de keuken en samen aan tafel. Het plezier, de liefde en de gezelligheid straalt ervan af.
De sfeer van de foto’s vind je terug in de recepten voor gerechten die stuk voor stuk geschikt zijn voor avonden en avonden bomen boven goed eten met de mensen die ertoe doen in je leven. De hoofdstukken leiden je van seizoen naar seizoen en per seizoen laat Levie je zien welke producten op dat moment op hun top zijn en wat je ermee kunt doen. In de lente gaat het van een dubbelgeklapte venkelpizza via waterkerssoep, lam uit de Joodse keuken en geitkebab naar vlierbloesemsiroop en citroentaart.
In de zomer kookt Levie bijvoorbeeld met bloemkool, Oosterschelde kreeft, rabarber, perziken en bramen. In de herfst vinden we natuurlijk pompoen, maar ook varkenswangen, garnalensoep en een Engelse broodpudding. En voor de winter geeft Levie ons spruiten, knolselderij, kalkoen, brownies en appel met walnoten. De omschrijvingen zijn duidelijk en voor iedereen goed te volgen. Voor sommige ingrediënten moet je misschien even buiten je reguliere supermarkt zoeken, maar dat maakt koken en eten toch ook zo ontzettend leuk?
We eten thuis is een prachtig boek om cadeau te geven aan die ene vriend of vriendin die tijdens de vriendenavonden altijd voor die goede happen zorgt of die tante waar de hele familie ieder jaar met kerst bij elkaar komt. Het gaat over thuis, over gezelligheid en over goed eten, heel goed eten!

Eerder verschenen op Kookboekennieuws

2017

Heaven