Weduwen, hoe werkt dat?

Dinsdag, 3 november, 2020

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Evert van der Veen

Veerkrachtige verhalen van vrouwen die hun lief verloren

[Signalering] Lisette Schuitemaker schreef eerder boeken over mensgerichte onderwerpen: Gelukkig zonder kinderen en Het oudste dochter effect. In dit boek met de wat merkwaardige titel Weduwen, hoe werkt dat? gaat zij met 15 vrouwen in gesprek die hun partner verloren. Voor de één was dat plotseling en onverwacht, anderen zagen in een periode van ziekte het einde wel naderen.

De verhalen zijn echt uit het leven gegrepen en daarom heel herkenbaar. Alle aspecten van het alleen zijn komen hierin ter sprake zoals het laatste afscheid, de uitvaart, uiteenlopende reacties van mensen en het rouwproces zoals dat van Jolien wordt verwoordt: “Zelf rouwt ze meer om haar zieke man dan om haar dode man”, pag 100. De gemisbeleving van Margreeth verwoordt de auteur als volgt: “Na drie jaar was ze er aan gewend om ‘ik’ te zeggen in plaats van ‘wij’ en ‘mijn’ in plaats van ‘ons’, maar in het begin voelde dat geen van beide goed”, pag 231.

Ook is er aandacht voor wat wordt genoemd “weduwenwinst”, veranderingen die positief zijn, onverwachte mogelijkheden om nu zelf keuzen te maken. Er is een hoofdstuk met de veelzeggende titel “Het moeilijke moment” waarin gevoeligheden worden besproken die uiteraard voor iedere weduwe weer anders liggen zoals van Marijke wordt verteld: “Ze mist niet alleen haar man. Ze mist het hele samenzijn met alle plannetjes die je samen maakt”, pag 183.

Vrouwen die alleen zijn komen te staan, zullen in dit boek veel van zichzelf terugvinden.